جاب ویژن

ساخت وبلاگ

رشته حسابداری گرایش‌های متعددی دارد که حسابداری مالی تنها یکی از آن‌ها است. منظور از حسابداری، ثبت دقیق و سیستماتیک تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار است. حسابداری نقش مهمی در کسب‌وکارها دارد زیرا میزان درآمد و هزینه‌های شرکت را مشخص می‌کند. با رقابتی شدن بازارها و افزایش میزان تراکنش‌های مالی، نیاز شرکت‌ها به استخدام حسابدار افزایش پیدا کرده و در حال حاضر بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد.

مباحث مربوط به مسائل مالی مانند سود، هزینه، حقوق و…از جمله مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان مجموعه در هر سازمان و شرکتی هستند. به همین دلیل استخدام حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین دغدغه‌های مدیران عامل است؛ زیرا تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و… بر عهده حسابدار شرکت خواهد بود. این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام و جذب حسابدار روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

هر سازمان و شرکتی به استخدام حسابدار نیاز دارد. با این حال، فارغ‌التحصیلان این رشته نیز کم نیستند و رقابت بالایی برای کسب فرصت‌های شغلی خوب در حسابداری، بین کارجویان وجود دارد. با اینکه تحصیلات و سابقه کار خوب در رزومه، می‌تواند شما را به مرحله‌ مصاحبه برساند ولی برای گرفتن شغل باید بتواند عملکرد خوبی در جلسه مصاحبه داشته باشید.

در این مقاله جاب ویژن با ما همراه باشید تا در رابطه وظایف شغلی حسابداری، میزان حقوق و درآمد و نحوه پذیرفته شدن در جلسه مصاحبه استخدامی بیشتر صحبت کنیم.

سطح حقوق و دستمزد حسابداران چگونه است و چطور می‌توان آن را افزایش داد؟

به طور کلی، کارفرماها هنگام استخدام حسابدار توجه کمتری به مدرک تحصیلی می‌کنند و گذراندن دوره‌های معتبر در موسسات مطرح، برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل این موضوع، می‌تواند در بالا رفتن حقوق و درآمد شما تاثیر زیادی داشته باشد.

با این حال، میزان حقوق و دستمزد حسابداران ارتباط مستقیمی با مهارت‌ها، سابقه کار و مجموعه‌ای دارد که در آن مشغول به کار هستند. البته شما می‌توانید علاوه بر کار تمام وقت به دنبال آگهی‌های استخدام حسابدار پاره‌وقت یا دورکار هم باشید و بعد از ساعات کاری با انجام این پروژه‌ها، حقوق و درآمد بیشتری داشته باشید..

اگر برای موقعیت شغلی حسابدار عمومی به دنبال کار هستید؛ مهم‌ترین دوره‌هایی که به شما در گزینش کمک خواهند کرد دوره‌های آموزشی مالیات و حسابرسی هستند. چرا که معمولا سازمان‌ها برای حسابدارانی که تسلط کامل به قوانین بیمه و مالیات دارند؛ حقوق بالاتری در نظر می‌گیرند. اما اگر تمایل دارید به طور تخصصی در یکی از گرایش‌های حسابداری مشغول به کار شوید؛ شرکت در دوره‌های مرتبط با آن گرایش کمک زیادی به شما خواهد کرد.

حسابدار چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

حسابداران طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌های شغلی را برعهده دارند. البته هر حسابداری قرار نیست تمام این وظایف را یکجا انجام بدهد و تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بستگی دارد. اما معمولا و به صورت کلی، وظایف حسابداری را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • ثبت کردن ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • آماده کردن اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • مشخص کردن بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • کار کردن با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده کردن بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد

وظایف کاری حسابدار بسیار گسترده و حساس هستند. البته همان طور که در بالا اشاره کردیم معمولا کارفرما انتظار انجام کامل همه این موارد را از یک حسابدار ندارد؛ اما برای استخدام در سازمان‌های بزرگ باید به تمامی این موارد تسلط داشته باشید؛ چرا که ممکن است در یک روز مجبور به انجام چندین کار از موارد بالا شوید.

به طور کل، می‌توان وظیفه اصلی یک حسابدار، آماده کردن و بررسی صحت صورت‌های مالی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها و تطبیق آنها با قوانین دانست.

کارفرماها برای استخدام حسابدار به چه مواردی بیشتر توجه می‌کنند؟

سازمان‌ها و کارفرماها برای جذب حسابدار به سابقه کاری و تجربه حرفه‌ای در زمینه حسابداری توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. بنابراین اگر تجربه کار ندارید بهتر است ابتدا برای آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری یا کمک حسابدار رزومه ارسال کنید. دوره کارآموزی، هم به‌عنوان سابقه کار برای شما در نظر گرفته می‌‌شود و هم فرصت بی‌نظیری است که بتوانید تسلط روی مهارت‌های تخصصی خود را بیشتر کنید.

تعداد آگهی‌های همکاری با حسابدار کم نیست؛ اما متقاضیان شغل حسابداری هم بسیار زیاد هستند. اگر فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستید یا دوره‌های معتبری در این زمینه گذرانده‌اید اما هنوز مشغول به کار نشده‌اید؛ بهتر است ابتدا برای استخدام کمک حسابدار اقدام کنید.

در این مدت می‌توانید تا حد امکان در دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت کنید و با افراد دیگری که در مجموعه شما و با عنوان حسابدار یا مدیر مالی مشغول به کار هستند؛ ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات بعدها برای استخدام بسیار به کار شما خواهد آمد.

اگر هم هنوز دانشجو هستید و فارغ‌التحصیل نشده‌اید؛ می‌توانید برای فرصت‌های استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان درخواست ارسال کنید. این زمان، فرصت طلایی است که نیازمندی‌های بازار کار را بشناسید و دانش مورد نیاز برای حسابداری را تقویت کنید.

جمع‌بندی

هر مجموعه و سازمانی به خدمات و مهارت‌‌های حسابداران نیاز دارد. حسابداران همه هزینه‌ها و سودهای سازمان را بررسی و با زبان عدد و رقم، وضعیت فعلی و آینده سازمان را تشریح می‌کنند. به علت افزایش ثبت شرکت‌ها و سختگیری بیشتر قوانین مالیاتی ؛ تقاضا برای گزینش حسابدار و استخدام کمک حسابدار هم رو به افزایش است.

البته برای اینکه حسابدار حرفه‌ای شوید؛ باید نحوه کار با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری را بدانید؛ بر مایکروسافت آفیس تسلط داشته باشید؛ به دنبال قوانین جدید مرتبط با بیمه، مالیات و حقوق و دستمزد باشید و حوزه تخصصی خود در حسابداری را انتخاب کنید. تسلط در یکی از گرایش‌های حسابداری مانند حسابداری مالیاتی یا حسابداری مالی، میزان حقوق و درآمد حسابدار را هم افزایش خواهد داد.

موقعیت شغلی حسابداری از آن دست مشاغلی است که بدون حضور فیزیکی در شرکت هم می‌توانید کارها را انجام بدهید؛ از همین رو، آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت و یا دورکار زیادی روزانه در جاب ویژن منتشر می‌شوند. این امکان باعث شده دانشجویان حسابداری بتوانند در کنار تحصیل، سابقه کاری هم کسب کنند.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 219 تاريخ : چهارشنبه 27 اسفند 1399 ساعت: 22:43

امور دفتری و اداری بخشی جدایی ناپذیر از روال عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند و به همین دلیل هم اکثر سازمان‌‎ها برای انجام این امور به استخدام کارمند اداری نیاز دارند. وظیفه اصلی کارمند اداری یا منشی، رسیدگی، هماهنگی و سازماندهی این امور است تا همه‌چیز در سازمان با نظم و سرعت پیش برود و سایر کارکنان بتوانند با خیال راحت بر وظایف تخصصی خود تمرکز داشته باشند.

کارمند اداری از آن دست موقعیت‌های شغلی است که نیاز به تحصیلات خاص و بالایی ندارد و تنها کافی است فرد با فرآیندهای اداری سازمان محل کارش آشنایی پیدا کند. با این حال، سازمان‌ها و کارفرماها برای جذب کارمند اداری و منشی، به مهارت‌های فردی خاصی توجه دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مهارت در سازماندهی و نظم است.

به خاطر پیشرفت و رشد سریع فناوری، بسیاری از امور به صورت دیجیتالی و آنلاین انجام می‌شود و به همین دلیل، نیاز به کارمندان اداری نیز به مروز زمان کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال، هنوز، به ویژه در کشورهای جهان سوم مثل ایران که هنوز خدمات دیجیتال کاملا با کاغذبازی و بروکراسی اداری جایگزین نشده، نیاز به استخدام کارمند اداری و منشی تقاضای زیادی دارد.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد وظایف کارمندان اداری و مسیر پیشرفت شغلی صحبت کنیم و دورنمای کلی این موقعیت شغلی را به شما ارائه دهیم.

چطور به عنوان کارمند اداری پیشرفت کنیم؟

فرصت‌های شغلی کارمند اداری دارای مراحل و سطوح مختلفی است که تنها با کسب مهارت و تجربه می‌توانید از آن‌ها عبور کنید. تحصیلات، نقش چندان مهمی در پیشرفت شما به عنوان کارمند اداری ندارد؛ اما قاعدتا هرچه تجربه‌ کاری شما بالاتر برود و سطح شما به عنوان یک کارمند اداری، ارتقا پیدا کند، دستمزد شما نیز بیشتر می شود. این افزایش دستمزد شاید با افزایش حجم کاری همراه نباشد، اما حوزه مسئولیت‌های شما را بیشتر می‌کند.

با منشی‌گری شروع کنید!

پیش از اینکه به عنوان کارمند اداری استخدام شوید می‌توانید با منشی‌گری، تجربه‌ی خود را بالا ببرید. شما می‌توانید منشی‌گری را در یک شرکت کوچک و حتی از مطب یک پزشک یا یک دفتر اداری کوچک شروع کنید و سپس به عنوان منشی در یک شرکت بزرگ مشغول به کار شوید. با چند سال کار به عنوان منشی در یک شرکت بزرگ، می‌توانید به پست اداری مهم‌تر با دستمزد بالاتری برسید.

کسب تجربه و سابقه کار

بعد از اینکه به عنوان کارمند اداری استخدام شدید معمولا توسط کارمندان باسابقه‌تر آموزش داده می‌شوید تا با روند کارها آشنا شوید. این مرحله اغلب چند ماه طول می‌کشد و شما در این زمان، با فرآیندهای سازمان و سیستم کاری آن، آشنا می‌شوید.

پس از دوره آموزشی، شما به عنوان یک کارمند اداری حرفه‌ای در سازمان شناخته می‌شوید و مسئولیتهای مختلفی بر عهده خواهید گرفت. با چند سال کسب تجربه و مهارت به عنوان کارمند اداری می‌توانید به یک کارمند اداری ارشد ارتقا پیدا کنید و وظیفه آموزش پرسنل جدید هم به وظایف شما اضافه می‌شود. معمولا حجم کار کارمند اداری ارشد بسیار بالاست و حقوق بالاتری نیز دارند.

یک کارمند اداری ارشد با چند سال سابقه‌ کار  و اثبات مهارت و توانمندی‌های خود می‌تواند به پست مسئول یا مدیر دفتر برسد. کار مدیر دفتر این است که امور دفتری و اداری یک بخش از سازمان را مدیریت کند. حجم کاری مدیر دفتر اداری زیاد بالا نیست، ولی مسئولیت‌های سنگینی بر عهده‌ او قرار دارد. البته در سازمان‌های کوچک تا متوسط، جای پیشرفت زیادی برای کارمند اداری وجود ندارد.

کسب مهارت‌های تخصصی

یک راه دیگر برای پیشرفت و ارتقا شغلی کارمندان اداری، کسب تخصص و آموزش در یک حوزه خاص است. شما می‌توانید مهارت‌های خود را در یک حوزه‌ خاص مثل حقوق، IT، فروش یا … افزایش دهید تا بتوانید به عنوان یک کارمند اداری در بخش‌های تخصصی‌تر سازمان، فعالیت کنید. به عنوان مثال، اکثر سازمان‌های بزرگ دارای بخش IT هستند و کارمندان اداری این بخش، لازم است آشنایی مختصری با IT داشته باشند.

حوزه مسئولیت‌های کارمند اداری چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

کارمندان اداری هم مثل سایر مشاغل در سازمان‌های بزرگ دارای سطوح شغلی مختلفی هستند که وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها با هم متفاوت است. به این ترتیب شرح دقیق وظایف کارمند اداری تا حد زیادی به زمینه فعالیت و اندازه‌ سازمان و شرکت وابسته است. با این حال، به طور کلی می‌توانیم چارچوب کلی وظایف شغلی کارمند اداری را به شرح زیر بیان کنیم:

  • رزرو اتاق‌های جلسات و کنفرانس
  • همکاری با دیگر پرسنل برای عقد قراردادهای خارج سازمانی
  • هماهنگی قرارهای ملاقات
  • آماده‌سازی صورت‌های مالی
  • پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ایمیل
  • کپی و پرینت از اسناد مختلف
  • سفارش و نگهداری از تجهیزات مورد نیاز در بخش اداری سازمان
  • هماهنگی سفرهای کاری و دیگر ارتباط خارجی پرسنل سازمان
  • رسیدگی به امور بانکی مثل باز کردن حساب‌های بانکی
  • تطبیق یا مغایرت‌گیری حساب‌ها با پیروی از یک برنامه‌ریزی زمانی

مهارت‌‌های ذاتی و ویژگی‌های فردی مورد نیاز برای استخدام کارمند اداری

کارمند اداری به تخصص خاصی نیاز ندارد؛ اما برخی مهارتهای فردی وجود دارند که در موفقیت شما در این شغل کمک زیادی می‌کنند. به همین دلیل، واحد منابع انسانی سازمان‌‌ها هم در جلسه مصاحبه در مورد این مهارت‌ها حتما از شما سوال خواهند کرد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای یک کارمند اداری عبارتند از:

  • مهارت‌های مدیریت پروژه
  • مهارت‌های کلامی و ارتباطی قوی
  • پاسخگویی مناسب به تماس‌های تلفنی
  • توانایی در مدیریت فشار و اولویت‌بندی کارها و حجم کاری
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت در ارائه‌ گزارش و توجه به جزئیات
  • توانایی پذیرش و درک دستورالعمل‌های داده شده
  • قابل اطمینان بودن و صداقت
  • توانایی برنامه‌ریزی و زمانبندی کارها

سخن آخر

تمامی سازمان‌ها و کسب‌وکارها با هر اندازه و تعداد پرسنل، برای پیشبرد سریع و منظم کارهای دفتری و اداری، به استخدام کارمند اداری و منشی نیاز دارند. وظایف اصلی کارمندان اداری و منشی‌ها به طور کلی انجام کارها و امور دفتری و کاغذبازی‌های روزانه سازمان است. بنابراین، دیگر کارکنان که وظایف تخصصی‌تری را به عهده دارند، می‌توانند تمامی زمان، انرژی و تمرکزشان را روی کار اصلی خود قرار ‌دهند.

موقعیت شغلی کارمند اداری و همین طور منشی‌گری جزء مشاغل عمومی هستند و به تحصیلات دانشگاهی خاصی نیاز ندارد و با داشتن مدرک لیسانس در هر رشته‌ای می‌توانید فعالیت مشغول به کار شوید. با این حال، تجربه و کسب مهارت‌های لازم، حرف اول را در پیشرفت به عنوان کارمند اداری می‌زند.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 221 تاريخ : چهارشنبه 27 اسفند 1399 ساعت: 19:19

رشته‌ معماری گرایش‌های مختلفی دارد و وضعیت بازار کار هر کدام، با بقیه متفاوت است. با این حال، در مجموع می‌توان گفت که این رشته، رشد چندان سریعی ندارد. پیش بینی می‌شود بازار کار استخدام مهندس معمار از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود 1 درصد رشد داشته باشد که کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل در این بازه‌ زمانی است. یکی از داغ‌ترین مباحث روز در این رشته، طراحی ساختمان‌های سبز است که با اصول توسعه‌ پایدار، سازگاری و مطابقت داشته باشند.

مهندسی معماری یکی از مشاغل مهم و مرتبط با ساخت‌وساز است. معماران، وظیفه طراحی سازه‌هایی مثل ساختمان‌ها و پل‌ها را را بر عهده دارند و برای طراحی هر سازه‌ای، خواه یک پل کوچک باشد، خواه یک برج عظیم، نیازمند تخصص و مهارت‌های معمار است.

مهندسین معمار سازه‌هایی را که هنوز وجود ندارند، طراحی می‌کنند و علاوه بر این، در بازسازی و مرمت بناهای قدیمی نیز نقش مهمی دارند. بنابراین، تمامی سازمان‌ها و کسب و کارهای فعال در زمینه‌ ساخت‌وساز، نیازمند استخدام مهندس معمار هستند. حتی بسیاری از شرکت‌هایی که می‌خواهند ساختمان‌های خود را بسازند هم برای طراحی ساختمان اقدام به همکاری با مهندس معمار به صورت پروژه‌ای می‌کنند. وظیفه اصلی مهندسین معمار، طراحی شکل ظاهری ساختمان با در نظر گرفتن جنبه‌های هنری و البته، اصول و قوانین علمی مهندسی است.

در این مقاله جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با بازار کار استخدام مهندس معمار و شرایط این شغل، صحبت کنیم تا دید بهتری از این حوزه جذاب مهندسی پیدا کنید.

یک مهندس معمار به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

شغل معماری نیازمند مهارت‌های نرم و سخت متعددی است. به طور کل، کارفرمایان، در آگهی‌های دعوت به همکاری مهندس معمار، بیشتر بر این مهارتها تاکید دارند:

  • توانایی تصویرسازی و تجسم ذهنیِ نحوه‌ قرارگیری اجزای مختلف ساختمان نسبت به هم دیگر
  • مهارت‌های ریاضیاتی قوی برای انجام محاسبات ریاضیاتی به منظور تعیین ویژگی‌های ساختمان
  • توانایی سازمان‌دهی برای مدیریت اسناد و مدارک مرتبط با پروژه
  • مهارت‌های تحلیلی برای درک محتوای طراحی‌ها مثل سیستم‌های مکانیکی و چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر عملکردهای ساختمان
  • مهارت‌های ارتباطی برای گفتگو در رابطه با ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در جلسات ارائه‌ طرح‌ها و آماده‌سازی نقشه‌ها
  • خلاقیت در طراحی ظاهر کلی ساختمان‌ها و دیگر ساختارها برای حصول سازه‌ نهایی مطلوب و عملکردی
  • مهارت‌های فنی برای استفاده از فناوری CADD به منظور تهیه‌ نقشه‌ها به عنوان بخشی از مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان (BIM)

گرایش‌های شغلی مختلف معماری

معماری ترکیب علم و هنر است و مهندسین معمار با استفاده از اصول مهندسی و قوانین زیبایی شناختی، ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف را طراحی می‌کنند. در حال حاضر، حوزه‌های فعالیت مختلفی برای مهندسی معماری وجود دارد که هرکدام در یک زمینه خاص فعالیت دارند. در ادامه به برخی از مشاغل اشاره می‌کنیم.

رشته مهندسی معماری ساختمان

کار معماری ساختمان همان طور که از نامش مشخص است طراحی ساختمان‌های جدید است. معمار باید در طراحی خود، اصول زیبایی‌شناسی، زمینه‌های فرهنگی، کاربرد ساختمان و توسعه‌ی پایدار را هم در نظر بگیرد.

شاخه معماری منظر

معمار منظر (landscape architect) به فردی گفته می‌شود که وظیفه طراحی پارک‌ها و فضاهای باز ملک‌های خصوصی و عمومی، شرکتی و اداری را بر عهده دارد. این معماران، پارک‌ها، باغ‌ها و زمین‌های بازی، نواحی مسکونی و پردیس‌های دانشگاهی را به زیباترین شکل ممکن طراحی می‌کنند. آن‌ها به کمک نرم‌افزارهایی مثل CADD و ArcGIS.موقعیت ساختمان‌ها، خیابان‌ها، پیاده‌روها، گل‌ها، شمشادها و درختان را در این فضاها تعیین می‌کنند.

شاخه مهندسی شهرسازی

شهرسازی یکی از شاخه‌های جذاب و پردرآمد مهندسی معماری است و بازار کار نسبتا خوبی هم دارد. متخصصان شهرسازی، شهرهای جدید را طراحی می‌کنند و نقشه‌هایی برای نوسازی و احیاء شهرهای قدیمی، تهیه می‌کنند.

 این رشته، بازار کار بسیار بسیار خوبی دارد و بسیاری از ارگان‌های دولتی و خصوصی به استخدام مهندس معمار و شهرسازی نیاز دارند. انتظار می‌رود که رشته‌ی شهرسازی، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، حدود ۱۱ درصد رشد داشته باشد که نزدیک به سه برابر میانگین رشد سایر مشاغل است.

معماری و طراحی داخلی

کار اصلی رشته معماری داخلی یا طراحی داخلی، فرآهم کردن محیطی کاربردی، ایمن، زیبا و جادار و انتخاب عناصر ضروری و دکوراتیو مثل رنگ، نور و مصالح لازم برای دکوراسیون داخلی است. از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا ساختمان‌های اداری و تجاری، موزه‌‌ها و … برای طراحی دکور داخلی به معمار داخلی نیاز دارند.

مهندسین معمار چه مسئولیت‌های شغلی بر عهده دارند؟

مهندسین معمار، وظایف بسیار گسترده‌ای بر عهده دارند. البته، وظایف آن‌ها در مشاغل مختلف ممکن است با هم دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کل می‌توان گفت که کارفرمایان پس از استخدام مهندس معمار، این انتظارات را از او دارند:

  • تضمین ایمنی، کارایی و قابل اطمینان بودن نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و سازه‌ها
  • اطمینان از عملکردی بودن و ایمن بودن سیستم‌های ساختمان
  • خواندن و تفسیر کردن اسناد فنی پیچیده
  • طراحی، تحلیل و تغییر نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه یا سازه‌ها
  • آزمایش و ارزیابی سیستم‌های ساختمانی برای پیدا کردن مشکلات و رفع آن‌ها
  • کمک به اعضای تیم ساخت‌و‌ساز برای تعیین اهداف، بودجه و بازه‌ زمانی انجام پروژه
  • شناسایی و رفع مشکلات در نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و ساختارهای ساختمان‌ها
  • مشاوره دادن به مشتریان در رابطه با پروژه‌های ساختمانی

جمع‌بندی

مهندسی معماری به انگلیسی architectural engineering یکی از مشاغل مهندسی است که به شدت در حال تغییر و تحول است. یک مهندس معمار از دانش مهندسی و ذوق و خلاقیت هنری خود استفاده می‌کند تا سازه‌هایی زیبا و چشم نواز بر طبق اصول مهندسی طراحی کند

کلیه عواملی که بر حوزه ساخت و ساز و مسکن تأثیر داشته باشند، بازار کار معماری را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به عوامل سیاسی و اقتصادی، عوامل فرهنگی و بحث توسعه‌ پایدار اشاره کرد. اینطور پیش بینی شده است که رشد این رشته از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تنها ۱٪ خواهد بود.

بحران‌هایی که در آینده بشر با آن‌ها مواجه می‌شود و فناوری‌های جدید، آینده‌ معماری را دگرگون خواهند کرد. فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی و پرینترهای سه-بعدی کار را برای معماران بسیار ساده‌تر می‌کنند و نیاز به ساخت شهرهای عمودی، هوشمند و سازگار با محیط زیست، فرصت‌های زیادی برای استخدام معماران، فرآهم می‌آورند و بازار کار معماری را سرپا نگه می‌دارند.

گروه شغلی مهندسی معماری شامل مشاغل مختلفی مثل معمار ساختمان، طراحی فضای باز، شهرسازی و طراحی داخلی است که در این میان، مهندسی شهرسازی، بیشترین رشد و طراحی داخلی کمترین رشد را به خود اختصاص می‌دهند.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 244 تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1399 ساعت: 21:04

با توسعه‌ی روزافزون اینترنت و استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها برای انجام امور روزانه مثل خرید کردن، تاکسی گرفتن، انجام خدمات بانکی و ... هر شرکتی که نتواند خدمات خود را آنلاین کند، از رقابت جا می‌ماند. البته، آنلاین کردن خدمات به تنهایی نمی‌تواند برای شرکت‌ها مشتری جذب کند و آن‌ها باید به بازاریابی در فضای مجازی یا digital marketing بپردازند.

پیشبینی می‌شود که بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازه‌ی زمانی فوق است. حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ شامل شاخه‌های مختلفی مثل بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و … است.

برای اینکه ببنید تعداد آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو در شرکت‌های معتبر تا چه میزان بالا است، کافی است سری به وب‌سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن بزنید و به بخش »فرصت‌های شغلی» بروید.

اکثر کارفرمایان در استخدام کارشناس مارکتینگ، به تحصیلات اهمیت می‌دهند. فارغ‌التحصیلان رشته‌‌ی مدیریت بازرگانی، به ویژه آن‌هایی که در گرایش بازاریابی تحصیل کرده‌اند، در اولویت تصاحب فرصت‌های شغلی مارکتینگ قرار دارند. البته، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، به همراه تجربه‌ی کار بازاریابی، اهمیت زیادی در این شغل دارند.در این مقاله می‌خواهیم شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

دیجیتال مارکتینگ و سئو به چه معنی است و چه شاخه‌هایی دارد؟

منظور از دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یا بازاریابی دیجیتالی استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانال‌های دسترسی به مصرف‌کنندگان برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات است. بعضی از متخصصین بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را حوزه‌ای کاملا جدید از مارکتینگ می‌دانند که در آن از روش‌های جدیدی برای دسترسی به مشتریان و درک رفتار آن‌ها استفاده می‌شود.

دیجیتال مارکتر کسی است که استراتژی‌ها و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ را طراحی کرده و آن‌ها را اجرا می‌کند. دیجیتال مارکتر می‌تواند در هر یک از حوزه‌های زیر تخصص داشته باشد:

  • خودکارسازی بازاریابی: با توجه به حجم بالای مخاطبان هدف در دیجیتال مارکتینگ باید از راهکارهای marketing automation استفاده شود.
  • بازاریابی محتوایی: در این روش دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال مارکتر سعی می‌کند با ایجاد محتواهای جذاب و منحصر به فرد و به اشتراک‌گذاری آن‌ها در فضای مجازی مخاطبان را به حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت شرکت بکشاند.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: به مجموعه اقداماتی که با هدف بازاریابی در حساب‌های کاربری منسوب به شرکت در شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌شود، social marketing می‌گویند.
  • CRO: به کارهایی که دیجیتال مارکتر برای تبدیل کردن مخاطبان به مشتریان انجام می‌دهد، CRO گفته می‌شود.
  • سئو کردن: سئو کردن به معنی بهینه‌سازی موتور جستجوی برای قرار دادن وب‌سایت سازمان در نتایج بالاتر گوگل است که منجر به دیده شدن بیشتر وب‌سایت سازمان می‌شود. در واقع سئو (SEO) خلاصه‌شده‌ی عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است.

مفهوم SEO عمری کمتر از دو دهه دارد و زمینه کاری کاملا جدید و تازه‌ای است. با این حال، در همین مدت کوتاه، این مفهوم چنان اهمیت و ارزشی پیدا کرده است که تداوم و موفقیت هر شرکت و سازمانی به داشتن سایتی بهینه شده از نظر سئو وابسته شده است.

هر سازمانی که بخواهد در رقابت باقی بماند باید سایت خود را در رتبه‌های بالای گوگل حفظ کند و برای این کار نیاز به سئو کردن دارد. به محض اینکه تیم دیجیتال مارکتینگ یک شرکت در سئو کردن اهمال کند، شرکت‌های دیگر، جای آن را در نتایج گوگل می‌گیرند و نهایتا شرکت از دور رقابت خارج خواهد شد. یک وبسایت را می‌توان به دو شکل محتوایی و فنی سئو کرد. در سئوی محتوایی تحقیق کلمه‌ی کلیدی و تحقیق و کار کردن با ابزارهای مختلف و الگوریتم‌های گوگل برای شناسایی محتوای باکیفیت انجام می‌شود. در سئوی فنی مجموعه‌ای از اقدامات فنی در سطح طراحی سایت و دیتا اینتری انجام می‌شود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو کلیک کنید.

تحصیلات مورد نیاز برای گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو

با اینکه رشته‌ای دانشگاهی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌های کشور ما وجود ندارد و اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتنیگ به صورت تجربی، کار خود را یاد گرفته‌اند ولی داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های مرتبط با بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار می‌تواند برگ برنده‌ی شما برای استخدام شدن به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد. داشتن تحصیلات در رشته‌هایی مثل مدیریت بازرگانی، MBA، رواشناسی، اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت رسانه، روابط عمومی و ... می‌تواند کمک زیادی به استخدام و تبدیل شدن شما به یک کارشناس موفق در این حوزه کند.

چه قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی شانس شما را برای استخدام شدن به عنوان کارشناس بازاریابی دیجیتالی و سئو بالا می‌برند؟

مهارت‌هایی که شما باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید به دو دسته‌ی سخت و نرم تقسیم‌بندی می‌شوند. البته یادگیری مهارت‌های سخت راحت‌تر است و مهارت‌های نرم معمولا ذاتی هستند و تنها زمانی باید به یک شغل روی بیاورید که از مهارت‌های نرم مورد نیاز آن برخوردار باشید.

مهارت‌های زیر از جمله مهم‌ترین مهارت‌های سخت در گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو هستند.

  • مهارت بالا در زبان انگلیسی
  • مهارت‌های نرم‌افزاری به ویژه نرم افزار اکسل
  • توانایی‌های در گردآوری داده‌ها و تحقیق
  • آشنایی با ابزارهای سئو مثل yoast و توانایی کار کردن با آن‌ها
  • توانایی استفاده از یک خزنده وب
  • مهارت در کار کردن با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)
  • توانایی کدنویسی یا درک کدهای برنامه‌نویسی
  • آشنایی با قابلیت‌ها و الگوریتم‌های مختلف گوگل به عنوان مهم‌ترین موتور جستجو
  • توانایی تحلیل KPI

مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های سخت قابل یادگیری نیستند و باید به طور ذاتی آن‌ها را داشته باشید ولی می‌توانید با تمرین کردن و حتی با شرکت در بعضی کلاس‌های آموزشی خاص، آن‌ها را تقویت کنید

مهم‌ترین مهارت‌های نرم در گروه شغلی بازاریابی دیجیتالی و بهینه‌سازی موتور جستجو به شرح زیرند:

  • پیگیر بودن
  • علاقه‌مندی به یادگیری
  • سازگاری با شرایط مختلف
  • قابلیت انجام کارهای همزمان
  • درک کردن افکار و احساسات مردم
  • توانایی کنار آمدن با همکاران، مشتریان و کارفرمایان
  • مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی مشارکت در کارهای تیمی
  • کنجکاوی زیاد

برای آشنایی کاملتر با شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کلیک کنید.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 239 تاريخ : دوشنبه 25 اسفند 1399 ساعت: 20:55

رشته‌ مهندسی عمران یکی از محبوبترین رشته‌های مهندسی در دانشگاه است و گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. از آنجا که هر کدام از این گرایش‌ها، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند؛ به این ترتیب، سازمان‌های بسیاری به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.. مهندسین عمران ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و سدها را طراحی و اجرا می‌کنند و این رشته، یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی به شمار می‌آید. در حال حاضر موقعیت‌های استخدام مهندسی عمران در جهان وضعیت بسیار خوبی دارد و سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی به استخدام مهندس عمران نیاز دارند.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط استخدام مهندس عمران صحبت کنیم و راجع به تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز مهندسی عمران، شرایط کاری این گروه شغلی و آینده‌ کاری مهندسی عمران، توضیحات کاملی خدمت شما ارائه کنیم.

تحصیل در رشته مهندسی عمران و معرفی گرایش‌های مختلف این رشته

مهندسی عمران به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارد و پیشرفت در این رشته، کاملا به تحصیلات در مقاطع لیسانس و بالاتر و البته، تجربه و مهارت عملی نیاز دارد. مهم‌ترین مقطع تحصیلی عمران برای ورود به بازار کار، مقطع لیسانس است.

با مدرک کارشناسی در هر کدام از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توانید برای اکثر موقعیت‌های دعوت به همکاری مهندسی عمران، رزومه ارسال کنید. به علاوه، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، مدرک کارشناسی عمران است. برخی از مهم‌‎ترین گرایش‌های مهندسی عمران عبارتند از:

  • گرایش مهندسی عمران
  • گرایش مهندسی نقشه‌برداری
  • گرایش علوم مهندسی
  • گرایش مهندسی اجرایی عمران

این مهارت‌های فردی به موفقیت شما در شغل مهندسی عمران کمک می‌کنند!

برای اینکه مهندس عمران موفقی باشید به برخی مهارتهای فردی نیاز دارید. این مهارتها ذاتی هستند و نیازی به آموزش ندارند؛ هرچند با آموزش می‌توان برخی از این مهارت‌ها را در خود تقویت کرد.

از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز مهندسین عمران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • خلاقیت
  • مدیریت زمان
  • توانایی کار تحت فشار
  • مهارت در سازمان‌دهی و نظم
  • مهارت در تصمیم‌گیری
  • مهارت در کار تیمی
  • مهارت‌های مدیریتی
  • مهارت‌های حل مسئله
  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری
  • قابلیت سازگاری با فناوری‌های جدید

مهارت‌های تخصصی لازم برای رشته عمران

علاوه بر مهارت‌های فردی، یک مهندس عمران به مهارت‌های تخصصی و فنی هم نیاز دارد. مهم‌ترین مهارت‌های تخصصی مهندسین عمران به شرح زیر هستند:

  • آشنایی با قوانین سازمان نظام مهندسی
  • اطمینان از ایمنی و قانونی بودن مکان اجرای پروژه
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار Civil 3D
  • مهارت محاسبه‌ی هزینه‌ی پروژه
  • دانش عمیق از اصول مهندسی
  • مهارت در آزمایش کردن مصالح
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار اتوکد
  • مهارت انجام یا نظارت آزمایش خاک
  • مهارت انجام یا نظارت بر نقشه‌برداری
  • توانایی در ارزیابی اثر پروژه روی محیط زیست و خطرات محیطی پروژه
  • تحلیل گزارش‌های نقشه‌برداری، نقشه‌ها و داده‌ها برای طراحی پروژه
  • توانمند بودن در انجام دستی و نرم‌افزاری محاسبات مهندسی
  • تعیین مدت زمان لازم برای تکمیل پروژه
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار Microstation
  • مهارت کار کردن با بتن مسلح و طراحی فولاد

پروانه نظام مهندسی چیست و چطور می‌توان در آزمون شرکت کرد؟

یکی از بهترین فرصت‌های استخدام مهندس عمران در کشور، سازمان نظام مهندسی است. البته پذیرش در این سازمان، نیازمند دارا بودن پروانه‌ نظام مهندسی است.

دارندگان مدرک کارشناسی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید حداقل سه سال تجربه کار داشته باشند. این مدت برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، به ترتیب، ۲ و ۱ سال است. لازم به ذکر است متقاضیان تنها می‌توانند در زمینه‌ تخصصی خود در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

پروانه‌ اشتغال سازمان نظام مهندسی تنها به مهندسینی تعلق می‌گیرد که در آزمون ورودی سازمان نظام مهندسی پذیرفته شوند. البته هر کسی نمی‌تواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند و حداقل مدرک تحصیلی برای شرکت در این آزمون، لیسانس یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است.

پس از کسب پروانه‌ی نظام مهندسی، به تدریج با افزایش سابقه کار، مهندس عمران از پایه سه به پایه دو، پایه یک و نهایتا، ارشد ارتقاء می‌یابد. سطح پروانه‌ نظام مهندسی بیانگر این موضوع است که مهندس می‌تواند در چه پروژه‌هایی و با چه میزان عظمت، کار کند.

چارچوب کلی وظایف یک مهندس عمران

مهندسی عمران، حوزه‌‌ای بسیار گسترده و متنوع با مشاغل مختلف است و هر شغلی ممکن است الزامات کاری و وظایف و مسئولیتهای متنوعی داشته باشد. با این حال، می‌توان مسئولیت‌های شغلی این مهندسین را به طور کلی به این شرح بیان کرد:

  • تخمین هزینه‌ مصالح،تجهیزات و کل پروژه
  • مشارکت مستقیم در ساخت یا مرمت پروژه‌های عمرانی
  • تحلیل گزارش‌های نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی و دیگر داده‌های توپولوژیک و جغرافیایی برای طراحی پروژه‌های مهندسی عمران
  • مشارکت مستقیم در نقشه‌برداری
  • آزمایش مقاومت زیربنا، بتن، آسفالت یا فولاد
  • آزمایش کردن خاک و تعیین مقاومت آن برای تحمل سازه
  • محاسبه‌ باری که سازه باید بتواند تحمل کند، محاسبه‌ سرعت جریان آب و محاسبه‌ مقاومت مصالح و سازه در مقابل نیروهای محیطی
  • نظارت و بازرسی پروژه‌ها از نظر میزان پیشرفت، انطباق با نقشه‌های مهندسی و استانداردهای نظام مهندسی

جمع‌بندی

وضعیت و شرایط استخدام رشته مهندسی عمران به ویژه در کشورهای در حال توسعه مثل کشور خودمان بسیار خوب است و در سال‌های آینده نیز همچنان روندی افزایشی خواهد داشت.

هرچند در بعضی از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توان با مدرک کاردانی وارد بازار کار شد، اما به طور کلی حداقل مدرک تحصیلی لازم برای اکثر مشاغل مهندسی عمران و برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، لیسانس مهندسی عمران می‌باشد. تحصیلات دانشگاهی، شرط لازم برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در حوزه مهندسی عمران به شمار می‌آید. همچنین، سابقه کار برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و افزایش اعتبار پروانه‌ نظام مهندسی، نیز برای پیشرفت و ارتقاء اهمیت بالایی دارد.

درآمد و فرصت استخدام مهندس عمران با افزایش تجربه و افزایش اعتبار پروانه‌ اشتغال نظام مهندسی، افزایش می‌یابد و مهندسین باتجربه، نهایتا می‌توانند به عنوان مدیر پروژه‌های عمرانی مشغول به کار شوند

شرایط استخدام مهندسی عمران، علاوه بر تحصیلات، شامل تجربه و سابقه کاری و مهارت عملی بالا نیز هست. بنابراین، پس از پایان تحصیلات باید چند سالی را به عنوان کارآموز فعالیت کنید تا تجربه کاری خوبی کسب کنید. با این حال، یک مهندس عمران که علاوه بر تحصیلات، تجربه و مهارت‌های عملی خوبی داشته باشد می‌تواند درآمد بسیار بالایی از این شغل کسب کند.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 242 تاريخ : شنبه 23 اسفند 1399 ساعت: 21:36

رشته مهندسی برق از گذشته، یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌ها برای تحصیلات دانشگاهی بوده و هنوز هم یکی از رشته‌های محبوب به حساب می‌آید. اما آیا تقاضا برای استخدام و جذب مهندس برق هم به همین اندازه بالاست و همچنان بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد؟

اگر آگهی‌های درخواست همکاری که هر روزه در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند را بررسی کنیم متوجه میشویم که گرچه تقاضا برای جذب مهندس برق کم نیست؛ اما کارفرمایان به مهارت‌ها و توانمندی‌های جانبی اهمیت بیشتری نسبت به درس‌هایی که در دانشگاه خوانده‌اید می‌دهند.

با توجه به این مسئله، در این مقاله جاب ویژن قصد داریم به مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل شما در رابطه با بازار کار مهندسی برق ازجمله اهمیت این شغل، وظایف شغلی، مزایا و معایب شغل مهندسی برق، جایگاه‌های شغلی و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام مهندس برق بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه گرایش‌هایی در حوزه مهندسی برق وجود دارند؟

مهندسی برق را می‌توان بزرگ‌ترین گروه مهندسی دانست و به دلیل گستردگی کاری و علمی در این رشته؛ مهندسی برق را می‌توان به چهار زیرشاخه مهم و اساسی تقسیم کرد:

مهندسی برق- الکترونیک

افرادی که در این گرایش تحصیل کرده‌اند؛ معمولا در زمینه ساخت قطعات اکترونیکی و مدارها و… مشغول به کار می‌شوند.

مهندسی برق- قدرت

به خاطر موقعیت‌های شغلی بهتر برای استخدام مهندس برق قدرت، بسیاری از دانشجویان رشته برق این گرایش را انتخاب می‌کنند. فرصت‌های کاری این رشته بسیار متنوع هستند؛ از طراحی و ایجاد شبکه انتقال قدرت در نیروگاه‌ها تا طراحی تابلوبرق‌ها در واحدهای صنعتی کوچک.

مهندسی برق- مخابرات

اگر گرایش مخابرات را انتخاب کرده‌اید؛ می‌توانید در سازمان‌هایی که در زمینه ارتباطات راه دور و تلکام فعالیت می‌کنند موقعیت شغلی خوبی پیدا کنید. برخی از معروف‌ترین این سازمان‌ها عبارتند از: اپراتورهای تلفن همراه، اداره مخابرات، سازمان صدا و سیما و …

مهندسی برق- کنترل

مهندسان برق کنترل، اغلب مسئولیت و وظیفه نظارت و کنترل سیستم‌های طراحی شده را بر عهده دارند. اگر ترجیح می‌دهید برای کار در یک سازمان دولتی گزینش شوید؛ انتخاب این گرایش کمک زیادی به شما خواهد کرد. معمولا سازمان‌های موشکی و پدافند یا شرکت‌هایی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند؛ مهندسان برق کنترل را استخدام می‌کنند.

انجام وظایف شغلی مهندسی برق به چه مهارت‌های فردی نیاز دارد؟

اگرچه دروسی که در دانشگاه خوانده‌اید بسیار سخت و پیچیده هستند؛ اما برای اغلب کارفرماها کافی نیستند. شما علاوه بر توانایی‌تان در کار با نرم‌افزارهای مرتبط، باید از مهارت‌های دیگری هم برخوردار باشید تا بتوانید در سازمان و شرکتی معتبر، جایگاه شغلی خوب کسب کنید.

بخشی از این مهارت‌ها، فنی هستند و به توانایی شما در حیطه تخصصی‌تان برمی‌گردند؛ اما تعداد دیگری از مهارت‌های مورد نیاز، مهارت‌های عمومی یا اصطلاحا مهارت‌های نرم هستند.در ادامه به برخی از این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مهارت‌های ارتباطی میان-فردی و کار گروهی: قرار نیست به‌عنوان مهندس برق تنها پشت میز بنشینید و کار کنید. شما باید با تکنسین‌ها، مدیران پروژه، کارفرماها و…. همکاری کنید و درک متقابلی از خواسته‌ها، توانمندی‌ها و نقاط ضعف و قوت یکدیگر داشته باشید؛ بنابراین به مهارت‌های ارتباطی بالا نیاز پیدا خواهید کرد.
  • مهارت‌های ریاضی: قطعا فردی که در دانشگاه در رشته مهندسی برق پذیرفته شده، تسلط خوبی به مهارت‌های ریاضی دارد؛ اما باز هم ممکن است در برخی از موقعیت‌های شغلی نیاز به توانایی‌های بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد. مخصوصا در موقعیت‌های شغلی که با مدارها و قطعات بسیار حساس سر و کار دارند؛ نیاز بیشتری به تسلط در این مهارت وجود دارد.
  • مهارت‌های نوشتاری: شاید نیاز به مهارت نوشتن برای جذب مهندس برق منطقی به نظر نرسد؛ اما خوب است بدانید که بخشی از وظایف این فرد، این است که کتابچه‌های راهنمای تعمیر و نگهداری قطعات و تجهیزات، اسناد طراحی و نشریات فنی سیستم‌ها و محصولات تولید و طراحی شده را تهیه کند. قطعا اگر مهارت خوبی در نوشتن نداشته باشید؛ در این زمینه با مشکل مواجه خواهید شد.
  • ابتکار عمل: همه سیستم‌ها و تجهیزات از یک الگو پیروی نمی‌کنند و ممکن است هربار مشکل جدیدی برای قطعات ایجاد شود. شما باید آمادگی داشته باشید در برخورد با مشکلات پیش‌رو، رویکردهای متنوع و گوناگونی اتخاذ کنید تا مشکلات و ایرادات کار در کمترین زمان ممکن حل شوند.
  • دست به آچار بودن: مهارت و توانایی کار عملی یا اصطلاحا دست به آچار بودن، برای استخدام مهندسین برق اهمیت بسیار بالایی دارد. معمولا کارفرما به دنبال فردی می‌گردد که حتی در نبود تکنسین‌ها بتواند مشکلات اولیه تجهیزات و قطعات را پیدا و رفع و رجوع کند.
  • تمرکز و دقت بالا: کار با سیستم‌های الکترونیکی به تمرکز و دقت بسیار بالایی احتیاج دارد و اگر از آن دست افرادی هستید که به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهند؛ در حل مشکلات و طراحی سیستم‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.
  • تسلط بر زبان انگلیسی: مهارت‌های نوشتاری و گفتاری شما در زبان انگلیسی، شانس شما را برای استخدام بیشتر خواهد کر؛ چرا که برای کار در این رشته و طراحی سیستم‌های کارآمد و بهینه نیاز دارید با علم روز همراه باشید و جدیدترین اطلاعات را از ژورنال‌های خارجی مطالعه کنید.

مسئولیت‌ها و وظایف شغلی مورد نیاز برای استخدام مهندس برق

فرصت‌های شغلی و زمینه‌های کاری برای مهندسان برق بسته به گرایش‌های انتخابی، بسیار متنوع و گسترده است. اما معمولا وظایف کلی مهندسی برق را به این صورت می‌توانیم خلاصه کنیم:

  • طراحی و تولید روش‌های جدید برای بهبود یا طراحی محصولات
  • طراحی، توسعه، تست و مدیریت ابزارهای الکترونیک
  • ارتقاء استانداردها برای سیستم‌ها و روش‌های الکتریکی و الکترونیکی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و تعیین ظرفیت و هزینه برای تهیه سیستم ارزیابی و توسعه سیستم‌ها

چه مشاغلی در حوزه برق وجود دارد؟

این گروه شغلی بسیار گسترده است و مشاغل بسیار متنوعی را شامل می‌شود. طور کلی مشاغل موجود این حوزه را می‌توان به چندین گروه تقسیم‌بندی کرد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مشاغل برق ساختمان و زیرساخت‌

وقتی صحبت از مهندسی برق می‌شود، اولین چیزی که به ذهن اکثر افراد می‌رسد، بحث برق‌کشی ساختمان است. به طور کلی می‌توان گفت که وظیفه و تمرکز اصلی‌ یک متخصص در این حوزه، در پروژه‌های ساخت‌وساز، طراحی تأسیسات ولتاژ بالا مثل سیستم‌های سیم‌کشی و سیستم‌های روشنایی است. معمولا نقش یک متخصص برق در پروژ‌های ساخت‌وساز، بازرسی مکان پروژه و مدیریت طراحی و ساخت سیستم‌های الکتریکی است تا از تطابق این سیستم‌ها با کدهای موجود اطمینان پیدا کند.

برخی از مشاغل مختلف در این حوزه کاری عبارتند از:

طراح روشنایی: طراحان روشنایی، نقشه‌های سیستم‌های روشنایی را طراحی و روی سیستم‌های روشنایی ساختمان‌ها کار می‌کنند. طراحان روشنایی با طراحان داخلی، مهندسین ساختمان، متخصصان برق و معماران، همکاری نزدیکی دارند. طراحی روشنایی در ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا حتی صنعتی هم کاربرد پیدا می‌کند.

نقشه‌کش برق: این افراد، نقشه‌های فنی سیستم‌های سیم‌کشی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را تهیه می‌کنند. این نقشه‌کش‌ها، علاوه بر کار در پروژه‌های ساخت‌وساز ساختمان‌ها، در پروژه‌های ساخت خطوط انتقال نیرو و حتی در نیروگاه‌‌ها نیز فعالیت می‌کنند و با معماران و مهندسان دیگر همکاری نزدیکی دارند. اکثر این مهندسین با نرم‌افزار اتوکد الکتریکال کار می‌کنند.

مشاغل مختلف در حوزه برق الکترونیک

مهندسی الکترونیک، یک گروه شغلی است که با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت است و شامل مشاغل بسیار متنوعی می‌باشد. الکترونیک را می‌توان به زیرشاخه‌هایی مثل الکترونیک دیجیتال، الکترونیک آنالوگ، الکترونیک سیستم‌های نهفته و الکترونیک قدرت، دسته‌بندی کرد.

شاخه‌ الکترونیک، شامل مطالعه و استفاده از الکترونیک، الکتریسیته و الکترومغناطیس می‌باشد. مهندسین،‌ روش‌های جدیدی برای استفاده از نیروی الکتریسیته برای توسعه یا بهبود محصولات الکترونیکی پیدا می‌کنند، نیازهای مشتریان را تحلیل و الزامات، ظرفیت و هزینه‌ی پروژه‌های ساخت دستگاه‌های الکترونیکی را ارزیابی می‌کنند. یکی دیگر از وظایف تکنسین‌های الکترونیک، تست قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی است. در ادامه، مهم‌ترین مشاغل در بازار کار مهندسی برق الکترونیک را معرفی می‌کنیم.

تکنیسین الکترونیک

تکنسین‌های الکترونیک، به مهندسین دیگر در ساخت کامپیوترها، دستگاه‌های مخابراتی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ناوبری و دیگر دستگاه‌های الکترونیک، کمک می‌کنند. این تکنسین‌ها به ویژه در ساخت، نگهداری و آزمایش تجهیزات اتوماسیون صنعتی فعالیت دارند.

تکنسین الکترومکانیک

بسیاری از دستگاه‌های مکانیکی، به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند، پس یکی از مشاغلی که متخصصان الکترونیک می‌توانند در آن استخدام شوند، مهندسی الکترومکانیک است. این متخصصان، کار طراحی و ساخت دستگاه‌های رباتیک و الکترومکانیکی را بر عهده دارند و از ترکیب مهندسی مکانیک و الکترونیک در ساخت این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. میزان مشاغلی که تکنسین‌های الکترومکانیک می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند، در بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تنها سه درصد رشد خواهد داشت.

مهندسی هوافضا

هواپیماها، ماهواره‌ها و موشک‌ها، دارای سیستم‌های الکترونیکی پیچیده‌ای هستند و متخصصان الکترونیک می‌توانند به عنوان مهندس هوافضا مشغول به کار شوند. بازار کار هوافضا از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود سه درصد رشد پیدا خواهد کرد.

مهندسی پزشکی

علاوه بر متخصصان مکانیک، متخصصان الکترونیک نیز می‌توانند شغل مهندسی پزشکی را انتخاب کنند. در این شغل، از ترکیب اصول مهندسی با علوم پزشکی استفاده می‌شود و به طراحی و ساخت دستگاه‌ها، تجهیزات، سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مورد نیاز در پزشکی کمک می‌کند. پیشبینی می‌شود این موقعیت شغلی، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، حدود پنج درصد رشد داشته باشد.

طراحی و توسعه‌ میکروکنترلر

میکروکنترلر، یک ریز-کامپیوتر است که عملکرد سیستم‌های نهان در دستگاه‌هایی مثل چیلرها، لوازم خانگی و … را کنترل می‌کند. طراحان میکروکنترلر، کار طراحی، برنامه نویسی و تولید این ریز-کامپیوترها را بر عهده دارند.

مهندسی سخت‌افزار

کسانی که در زمینه‌ الکترونیک تخصص دارند می‌توانند در زمینه‌های طراحی و ساخت سیستم‌های سخت‌افزاری کامپیوتری مشغول به کار شوند. مهندسین سخت‌افزار، سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری مثل مدارها، پردازنده‌ها، روترها، حافظه‌های کامپیوتری و … را طراحی و توسعه می‌دهند. رشد این شغل بسیار کند است و پیش بینی می‌شود از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تنها دو درصد رشد داشته باشد.

مهندسی فروش

یکی از مشاغل رایج در بازار کار مهندسی برق، مهندسی فروش است و تکنسین‌های الکترونیک می‌توانند به عنوان مهندس فروش دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده و علمی فعالیت داشته باشند. این افراد باید دانش بالایی در رابطه با قطعات الکترونیکی و عملکردهای آن‌ها داشته باشند و نحوه‌ عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی را بدانند. انتظار می‌رود که بازار کار این شغل، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا شش درصد رشد پیدا کند.

میزان فرصت‌های شغلی و درآمد مهندسی برق در کدام حوزه‌ها و صنایع بیشتر است؟

بازار کار مشاغل مختلف در این گروه شغلی، تفاوت‌های زیادی با هم دیگر ندارند. بنابراین، در انتخاب بهترین گرایش مهندسی برق، می‌توانیم تنها براساس میزان دستمزد مشاغل مختلف، تصمیم‌گیری کنیم. البته گرایش‌های مختلف در میزان درآمد مهندسین برق، تفاوتی ایجاد نمی‌کنند بلکه نوع صنعت و زمینه فعالیت، نقش تاثیرگذارتری در تعیین میزان حقوق شما خواهد داشت. با این حال، حوزه‌های زیر جزء پردرآمدترین موقعیت‌های شغلی در این حوزه به شمار می‌روند:

  • صنعت نفت
  • صنایع مرتبط با نیمه‌رساناها
  • طراحی سیستم‌های کامپیوتری
  • صنعت هوافضا

جمع‌بندی

از زمانی که ادیسون نیروی برق را به خدمت نیازهای بشری درآورد تا به امروز، تجهیزات، سیستم‌ها و روش‌های الکتریکی و الکترونیکی بسیاری راه خود را به صنایع مختلف باز کرده‌اند.

اگرچه منابع درسی و دانشگاهی برای این رشته بسیار سخت و پیچیده هستند و دانشجویان موظف به گذراندن آن‌ها هستند؛ اما علاوه بر آنها لازم است به زبان انگلیسی و نرم‌افزارهای تخصصی هم مسلط باشید. مهارت‌های زبان انگلیسی از آن رو برای شما اهمیت دارد که بتوانید منابع تخصصی و اصلی را مطالعه کنید و خود را همگام با علم روز کنید. توانایی کار با نرم‌افزارها هم یکی از اصلی‌ترین شرایط استخدام مهندسی برق است. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات، شناخت بهتری از این حوزه مهندسی پیدا کرده باشید و بتوانید زودتر شغل دلخواه و موردنظرتان را پیدا کنید.

مهندسان برق در چهار گرایش برق قدرت، برق کنترل، برق مخابرات و برق الکترونیک تحصیل می‌کنند که هر یک پاسخگوی بخشی از نیازهای بازار در صنعت برق هستند. روزانه در سایت جاب ویژن تعداد زیادی آگهی همکاری برای هر کدام از این گرایش‌ها منتشر می‌شود که می‌توانید آنها را مشاهده نموده و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

فارغ از مشاغل دولتی مانند کار در صنایع نظامی، هواپیمایی و هوافضا، خودرو‌سازی، شرکت‌های مخابراتی و صنایع موشکی، مشاغلی مانند ساخت و ساز، مهندسی پزشکی و نیروگاه‌ها هم به استخدام این متخصصین وجود دارد؛ البته در مشاغل نیمه دولتی و خصوصی، معمولا نیاز به استخدام مهندس برق قدرت بیشتر از سایر گرایش‌هاست.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 220 تاريخ : چهارشنبه 20 اسفند 1399 ساعت: 0:00

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، مسیر شغلی‌تان را تغییر داده‌اید یا به دنبال موقعیت شغلی بهتری هستید قبل از هرچیز به یک رزومه تاثیرگذار و حرفه‌ای نیاز داریدرزومه نویسی شاید برای بسیاری از کارجویان کار سخت و چالش‌برانگیزی به نظر برسد؛ اما با رعایت چند اصل ساده و توجه به نکات رزومه نویسی می‌توانید به راحتی رزومه کاری استانداردی برای خود بسازید و شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببرید.

اما رزومه و اصول نوشتن رزومه کاری مناسب چیست؟ نوشتن رزومه کاری را از کجا شروع کنیم و رزومه مناسب باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟ اصلا چرا باید در نوشتن رزومه شغلی اصولی را رعایت کنیم؟ و چرا همیشه به مرتب بودن و مناسب بودن رزومه تاکید می‌شود؟

همه افراد سعی دارند تصویری مناسب از خود در برابر دیگران ارائه دهند. رزومه نخستین تصویری است که شرکت استخدام کننده از شما می‌بیند. اگر این تصویر مرتب، کامل و دقیق باشد قطعا احتمال بیشتری دارد که شرکت یا سازمان استخدام کننده انگیزه بیشتری نیز برای تماس گرفتن به منظور برقراری جلسه مصاحبه حضوری داشته باشد.

برای ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای و استاندارد می‌توانید از رزومه‌ساز آنلاین و رایگان جاب ویژن نیز استفاده کنید.

ارسال رزومه همانند ساختن رزومه قواعدی دارد و افراد حرفه‌ای همواره این قواعد را رعایت می‌کنند. متاسفانه به دلیل هزینه نداشتن ارسال رزومه این تصور نادرست در برخی کارجویان ایجاد شده است که “سنگ مفت، گنجشک مفت، و به همین دلیل برای خیلی از موقعیت‌های شغلی غیرمرتبط که حتی اطلاعی از شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز آن ندارند، رزومه ارسال می‌کنند.

انتخاب لحن مناسب در رزومه می‌تواند یک چالش مهم باشد. شما می‌توانید با انتخاب کلمات درست در رزومه‌ی خود، به کارفرمایان این احساس را القا کنید که به خوبی در جریان کسب و کار آن‌ها قرار گرفته‌اید و فردی مناسب برای شغل مورد نظر هستید.

احتمالا تا به حال در تمامی آگهی های شغلی با این متن مواجه شده‌اید: “متقاضیان می‌توانند رزومه خود را به نشانی زیر بفرستند.” اولین قدم برای ورود به بازار کار ارسال رزومه است. رزومه متنی است که حداکثر در سه صفحه، شما را به کارفرما معرفی می‌کند.در حقیقت رزومه‌ به نمایندگی از شما و قبل از خودتان با کارفرما صحبت می‌کند. اگر رزومه‌ی شما نماینده‌ی خوبی برایتان باشد، می‌تواند شما را به مرحله‌ی بعدی فرآیند استخدام یعنی مصاحبه ببرد. پس باید بهترین معرفی را از توانایی‌ها، مهارت‌ها و سوابق شما داشته باشد.

پس از ساختن یک رزومه استاندارد، نوبت به ارسال آن برای کارفرماها می رسد. سوالی که در این جا پیش می آید این است که رفتار حرفه ای در ارسال رزومه چه رفتاری است؟ به یاد داشته باشید که ارسال رزومه زیاد لزوما منجر به استخدام نمی‌شود بلکه بالعکس معمولا اثر معکوس داشته و منجر به عدم انتخاب شما توسط کارفرما می‌شود.

در این مقاله به شما می‌گویم که چگونه یک رزومه خوب بنویسید و برای ارسال رزومه از چه اصولی پیروی کنید.

رزومه‌ی شغلی چیست؟

بگذارید اول تعریفی از رزومه ارایه دهیم. رزومه خلاصه ایست از سابقه کاری، مهارت ها و تحصیلات شما.  بنابراین تعریف رزومه و CV با یکدیگر تفاوت دارند. CV نگاه کاملیست به سوابغ شغلی، تحصیلی و تجربیات بدون در نظر گرفتن محدودیت حجم نوشتار در حالی که رزومه خلاصه ایست از این تجربیات و مهارت‌ها و نباید حجم آن بیش تر از دو صفحه باشد. .در حقیقت رزومه‌ به نمایندگی از شما و قبل از خودتان با کارفرما صحبت می‌کند. اگر رزومه‌ی شما نماینده‌ی خوبی برایتان باشد، می‌تواند شما را به مرحله‌ی بعدی فرآیند استخدام یعنی مصاحبه ببرد. پس باید بهترین معرفی را از توانایی‌ها، مهارت‌ها و سوابق شما داشته باشد.

رزومه به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

به طور کلی ۴ مدل رزومه نویسی وجود دارد:

  1. هدفمند رزومه‌ای هدفمند که اختصاصا برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته می‌شود و تاثیرگذاری بالایی دارد.
  2. عملکردی یا مهارتی  در رزومه عملکردی یا مهارتی تمرکز اصلی بر تجربیات و مهارت‌هایی است که کسب کرده‌اید (بدون ترتیب زمانی).
  3. بر اساس ترتیب زمانی در این نوع، سوابق و تجربیات کاری و تحصیلی به ترتیب زمانی معکوس (از آخر به اول) نوشته می‌شود.
  4. ترکیبی ترکیبی از دو مدل بالاست که هم به برشمردن سوابق کاری برحسب زمان و هم به شرح تجربیات و مهارت‌های کسب شده می‌پردازد.

با کمی جستجو و مشاهده نمونه‌های رزومه کاری متوجه تفاوت‌های ساختاری و محتوایی آن‌ها می‌شویم. در حقیقت، انواع مختلفی از رزومه کاری وجود دارد که هرکدام با هدف خاصی نوشته می‌شوند و برای کارجویان به خصوصی مناسب‌تر هستند.

رزومه‌ی کاری شامل چه بخش‌هایی است؟

  1. رشته‌ها و مقاطع تحصیلی گذرانده شده
    از آن جا که بسیاری از موقعیت‌های شغلی نیازمند میزان خاصی از تحصیلات هستند؛ تکمیل بخش تحصیلات دانشگاهی اهمیت زیادی دارد. با این حال، این بخش بهتر است کوتاه و مختصر نوشته شود و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص ندهد. تنها به صورت تیتروار و حتی داخل جدول، نام دانشگاه، شهر، رشته و مقطع تحصیلی، زمان شروع و پایان تحصیلات اشاره کنید.نکته مهم: در این بخش لازم است تحصیلات دانشگاهی نوشته شود و نیازی به اشاره به رشته تحصیلی دبیرستان وجود ندارد. تنها در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم است به رشته و مدرک دیپلم اشاره کنید.
  2. سوابق شغلی
    این بخش باید شامل تمامی تجربیات مرتبط کاری شما باشد. تجربیات کاری خود را به ترتیب از جدیدترین تا قدیمی‌ترین آن‌ها لیست کنید. این بخش باید شامل عنوان شغلی، نام سازمان یا شرکت، مدت زمان فعالیت در آن جایگاه شغلی و مسئولیت‌های کلیدی شما باشد.
  3. توانایی‌ها و مهارت‌ها
    کارفرماها دنبال افرادی هستند که مهارت‌های خاص مدنظر آنان را داشته باشند. ممکن است شما مهارتی را داشته باشید و فراموش کنید آن‌ را در رزومه خود وارد کنید و یا از نظرتان کم اهمیت باشد. بنابراین بهتر است مهارت‌هایی که در عنوان شغلی دلخواه شما کارفرماها انتظار دارند داشته باشید را بررسی کنید. برای مثال در این قسمت می‌توانید زبان‌های خارجی و میزان تسلطتان بر آنها و نرم افزارهای مرتبط با شغل مدنظرتان که قادر به کار کردن با آن‌ها هستید را بیان کنید. مهارت های مرتبط با عنوان شغلی می تواند در استخدام شدن سریع تر شما بسیار موثر باشد.

مهارت‌ها به دو دسته‌ی سخت و نرم تقسیم می‌شوند:

مهارت‌های نرم (Soft Skills): مهارت‌های نرم یا مهارت‌های فردی به مهارت‌هایی مثل توانایی حل مساله، توان مدیریت و رهبری، روابط عمومی، روحیه همکاری، مدیریت زمان و … گفته می‌شود.

مهارت‌های سخت (Hard Skills): مهارت‌های سخت یا مهارت‌های قابل اندازه‌گیری هر نوع مهارت فنی و تخصصی مرتبط با شغل، از برنامه نویسی پایتون گرفته تا روش پخت غذاهای تایلندی را شامل می‌شود. این مهارت‌ها را براساس میزان تسلط و سطح آشنایی به ترتیب به صورت مقدماتی، متوسط، پیشرفته، متخصص مرتب کنید.

  1. اطلاعات خصوصی
    در این قسمت باید اطلاعات اولیه ای از خودتان ارایه دهید. اطلاعاتی از قبیل نام، شماره تماس، آدرس ایمیل، محدوده‌ی محل سکونت خود را ارایه دهید. همچنین اگر جنسیتتان مذکر است لازم است وضعیت نظام وظیفه خود را در رزومه مشخص کنید.

تمامی این بخش‌ها به همراه چندین بخش دیگر در رزومه‌ساز کامل جاب ویژن وجود دارند. این رزومه‌ساز به شما کمک می‌کند تا ظرف چند دقیقه، یک رزومه‌ی استاندارد بسازید که در تصاحب فرصت‌های شغلی، کمک زیادی به شما می‌کند.

فرمت استاندارد رزومه

  • حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود ۲-۳ سانتیمتر باشد.
  • رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه‌ ۳ صفحه‌ای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحه‌ها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر می‌شود.
  • اندازه فونت متن بین ۱۰-۱۲ و برای تیترها ۱۶-۱۴ مناسب است.
  • بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگ‌تر بنویسید (نه بزرگ‌تر از فونت ۱۴).
  • وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسبی به رزومه شما می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.
  • از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونت‌های فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونت‌های Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه می‌شوند.
  • برای فهرست‌وار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
  • فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.

در رزومه‌نویسی از چه اشتباهاتی باید بپرهیزیم؟

سیمون بنت ” به عنوان یک مشاور منابع انسانی در امور استخدام به کارجویان توصیه می‌کند که در رزومه خود از کلماتی چون “وفادار، پرانرژی، دقیق، باانگیزه، مشتاق، اهل کارتیمی، خوش‌برخورد “و مواردی از این دست که از آن‌ها با عنوان “مهارت‌های نرم” یاد می‌شود، استفاده نکنید.

مهم‌تر از استفاده از کلمات در رزومه، این است که اثبات کنید که آن ویژگی‌ها را دارید. برای مثال چه چیزی برای ارائه دارید که نشان می‌دهد که شما یک فرد پرانرژِی و اهل کار تیمی هستید؟

اگر می‌خواهید نشان دهید که شما یک کارمند وفادار هستید، می‌توانید آن را با بیان این که چه مدت در یک سازمان خاص فعالیت داشته‌اید، ثابت کنید.

مثال‌های زیر نشان می‌دهد که برای بیان مهارت‌های نرم باید چگونه عمل کنید. هر ویژگی را با یک مدرک بیان کنید.

توسعه دهنده: من یک دستورالعمل آموزشی جدید توسعه داده‌ام.

موفق: من به تمامی اهداف فروشم رسیده‌ام.

مدیر: من یک تیم سه‌نفره را مدیریت کرده‌ام.

دیگر اشتباهات رایج در نوشتن رزومه عبارتند از:

۱- زیاده گویی

۲- بدگویی در رابطه با کارفرمای قبلی یا هرگونه اطلاعات منفی دیگری

 ۳- کوتاه بودن بیش از حد اطلاعات

۴- بیان اطلاعات و سوابق کاری غیرمرتبط

۵- تواضع و فروتنی بیش از حد

۶- اشاره نکردن به تاریخ شروع و پایان همکاری

۷- استفاده از قالب رزومه غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای

۸- اشتباه بودن یا ناقص بودن اطلاعات تماس

۹- غلط املایی و اشتباهات تایپی

۱۰- مبالغه و اطلاعات نادرست

۱۱- ارسال یک رزومه بدون هیچ گونه تغییری برای فرصت‌های شغلی مختلف

۱۲- طولانی بودن بیش از حد اطلاعات

یک رزومه‌ی کاری استاندارد چه خصوصیاتی دارد؟

رزومه‌ای استاندارد است که در آن مشخصات فردی، سوابق حرفه‌ای و تحصیلی، مهارت‌های کسب شده، جوایز و افتخارات به صورت خلاصه و مفید و با رعایت اصول نوشته شده‌باشد. به طور کلی رزومه باید به گونه‌ای باشد که اولا کارفرما را ترغیب به خواندن کند و ثانیا در مدت کوتاهی بتواند شما را به بهترین شکل ممکن معرفی کند. بنابراین نوشتن رزومه کاری تخصصی است که اگر به درستی انجام بگیرد، شما را یک گام از رقبایتان پیش می‌اندازد.

حرفه‌ای بودن در فرستادن رزومه

۱- با در نظر گرفتن نکات زیر برای کارفرما رزومه بفرستید:

در این راستا اول باید بدانیم که کارفرما به دنبال چیست؟
الف) کارفرما فردی را انتخاب میکند که برای تصاحب آن شغل، با علاقه، جدی و پرانگیزه باشد.  
ب) کارفرماها به دنبال فردی میگردند که از لحاظ توانمندی و مهارت، سوابق کاری و سوابق تحصیلی با شرایط و شاخص های مدنظر آنها همخوانی داشته باشد.

۲- به دلایل زیر از ارسال رزومه به فرصت‌های شغلی غیرمرتبط خودداری کنید؟

  • ارسال رزومه غیرهدفمند و غیرمرتبط با موقعیت شغلی توسط کارجویان باعث می‌شود که رزومه‌ی آن‌ها در بیشتر درخواست‌هایی که داشته‌اند رد شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد حس سرخوردگی در آن‌ها شده و پس از گذشت مدت زمانی، دیگر حتی برای مشاغلی که مناسب آن‌هاست نیز، رزومه ارسال نکنند.
  • تخریب برند شخصی کارجو یکی از مهمترین پیامدهای ارسال رزومه بدین شکل است و این حس را در کارفرما ایجاد میکند که او هنگام ارسال رزومه توجه کافی به شرح شغل و وظایف نداشته است. تصویر چنین کارجویی در ذهن یک کارفرما یک فرد بی دقت، کم توجه و غیر حرفه ای است. فردی را تصور کنید که در زمینه مدیریت منابع انسانی تخصص دارد و با دیدن آگهی شغلی یک شرکت مشهور در حوزه فروش و بازاریابی رزومه ارسال می‌کند. طبیعتا نه تنها رزومه او برای این موقعیت رد می‌شود، بلکه در آینده نیز چنانچه همان شرکت قصد استخدام کارشناس منابع انسانی را داشته باشد، شانس این فرد برای استخدام در این سمت نیز درهمان شرکت کم می‌شود. اگر کارجویان کمی دوراندیش باشند این شانس مهم را برای خود از بین نخواهند برد.
  • سازمانی را تصور کنید که برای هر موقعیت شغلی خود ۱۰۰ رزومه دریافت می‌کند، حال اگر ۸۰ درصد این رزومه‌ها بی‌ربط به نیاز آن سازمان باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ روشن است. اتلاف بخش زیادی از وقت و انرژی بخش منابع انسانی سازمان و در نتیجه کاهش دقت و بازدهی در فرایند گزینش افراد به دلیل همین خستگی ناشی از بررسی رزومه‌های غیرمرتبط.

هر چیزی که باید در رابطه با نامه اختصاصی بدانید

ﯾﮏ ﺳﺮی از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﮐﺎرﺟﻮ اﺣﺴﺎس ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﻤﺎﯾﻞ دارد ﺗﺎ در اﯾﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻮد و ﮐﺎﻣﻼ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ را داراﺳﺖ. اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ آﯾﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد و رزوﻣﻪﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا ﺑﺮای ﮐﺎر ﮐﺮدن در آن ﺷـــﺮﮐﺖ، ﺟﺪی و ﻣﺸﺘﺎق ﺑﻮده و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﭼﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﺎﻟﺶ از ﺑﺎﺑﺖ اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻤﺎ راﺣﺖ ﺑﻮده و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ روی ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎب ﮐﻨﺪ.

ﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﯾﺎ Cover Letter پیامی اﺳﺖ که ﺷﻤﺎ در ﮐﻨﺎر رزوﻣﻪ ﺧﻮد و ﺑﺼﻮرت اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﺮای ﯾﮏ ﻓﺮﺻﺖ ﺷﻐﻠﯽ در ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﺎص ارﺳﺎل ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﮐﺎرﺟﻮﯾﺎن ﺑﺮای ﺧﯿﻠﯽ از ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ رزوﻣﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ و ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻔﺎوت آﻧﭽﻨﺎﻧﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﯿﺴـــﺘﻨﺪ.

لینکدین خود را چگونه حرفه‌ای کنید؟

شبکه‌ی اجتماعی لینکدین پتانسیل بالایی برای ارتقای موقعیت کاری، ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند و کمک به استخدام افراد دارد، اما به شرط اینکه با تکنیک‌های کاربردی آن‌ها به خوبی آشنا شوید. در زیر نکاتی برای داشتن یک حساب کاربری حرفه‌ای در لینکدین به شما می‌آموزیم:

  • مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به خلاصه‌ترین شکل ممکن در حساب کاربری لینکدین خود بنویسید.
  • در لینکدین تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.
  • درخواست‌های توصیه را جدی بگیرید.
  • به دستاوردهای خود اشاره کنید.
  • شبکه‌سازی در لینکدین را به طور هدفمند انجام دهید.
  • سعی کنید پروفایل شما تا جای ممکن، کامل و جذاب باشد.
  • در صورتی که کاری داوطلبانه انجام داده‌اید در حساب کاربری لینکدین خود به آن اشاره کنید.

کلام آخر

بعد از نوشتن یک رزومه‌ی استاندارد، باید در ارسال رزومه نیز رفتاری حرفه‌ای داشته باشید و برای فرصت‌های شغلی غیرمرتبط، رزومه ارسال نکنید. شما می‌توانید از نامه‌اختصاصی و حساب کاربری لینکدین نیز برای افزایش شانس دعوت شدن خود به مصاحبه استفاده کنید.

داشتن تحصیلات خوب، مهارت‌های عالی و سابقه کار خوب زمانی که با رزومه‌ای حرفه‌ای همراه نباشد، نمی‌تواند در پیدا کردن یک شغل خوب، کمک زیادی به شما نخواهد کرد. رزومه، معرف شما به کارفرما است و باید در نوشتن یا ساختن آن با استفاده از قالب رزومه‌ساز یا قالب رزومه، نهایت دقت را داشته باشید.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 231 تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1399 ساعت: 22:53

مهندس صنایع به کمک سازمان‌ها و کسب و کارها می‌آید و با بهینه سازی و کاهش اتلاف در فرآیندهای جاری در مجموعه، باعث بهینه‌سازی در منابع انسانی، هزینه‌ها و زمان می‌شود.

کسب و کارهای مختلف همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی،  به شدت در حال رشد هستند و به خاطر این سرعت بالا و کمبود زمان، چالش‌های تولید، تقاضای روزافزون مشتریان و طراحی‌های پیچیده؛ فشار زیادی به مهندسان و واحدهای تولیدی وارد می‌شود. به همین دلیل نیاز به استخدام مهندس صنایع روز به روز در حال افزایش است.

بسیاری معتقدند که رشته مهندسی صنایع ساده‌تر از سایر رشته‌های مهندسی است؛ اما کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که موقعیت های جذب و استخدام مهندس صنایع بهتر از بقیه رشته‌های مهندسی است. با تحصیل در این رشته، این فرصت را دارید که در موقعیت‌های شغلی متنوع و در زمینه‌های کاری مختلفی مشغول به کار شوید.

در این مقاله جاب ویژن با ما همراه باشید تا در مورد شرایط استخدام مهندس صنایع، بازار کار و مشاغل موجود، مهارت‌ها، وظایف، زیرشاخه‌های متنوع مهندسی صنایع و…. بیشتر بدانید.

به عنوان مهندس صنایع از شما چه انتظاراتی دارند؟

به غیر از مسئولیت‌های مرتبط با هر کدام از زیرشاخه‌ها، معمولا کارفرما هنگام جذب و پذیرش شما، انتظار دارد وظایف زیر را انجام دهید:

  • تعالی سازمانی
  • کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان
  • یافتن عیوب و رفع آنها
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی
  • خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت
  • ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و
  • گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها
  • صحبت با مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها و نارضایتی آنها
  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی

البته مسیرهای شغلی و حوزه‌های کاری مهندسی صنایع بسیار گسترده و متنوع هستند و و وظایف شما با توجه به گرایش تخصصی و حیطه کاری‌تان متفاوت خواهد بود.

نکات مثبت و منفی این شغل چیست؟

به طور کلی، می‌توان اینطور گفت که مزایای شغل مهندسی صنایع بیشتر از معایب آن است. اطلاع از مزایا و معایب شغل مورد نظر برای کارجویانی که در جستجوی موقعیت شغلی هستند؛ اهمیت زیادی دارد. همین موضوع موجب شده تعداد دانشجویان ورودی به رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌ها روز به روز در حال بیشتر شدن باشد.

نظارت و سرکشی مداوم به بخش‌های مختلف

یکی از معایب مشاغل مرتبط با مهندسی صنایع، تردد به سایر واحدهای درون سازمانی و سرکشی به آنهاست. البته بسته به حیطه تخصصی شما، ساعاتی که باید پشت میز کار خود بنشینید تغییر خواهد کرد. معمولا مهندسان فعال در زمینه‌های مدیریت پروژه و کنترل کیفیت، باید بیشتر زمان کاری خود را صرف سرکشی و نظارت سایر واحدها از جمله خط تولید یا مونتاژ کنند.

محدودیت زمانی و اتمام پروژه طبق زمان مشخص شده

یکی از مهم‌ترین معایب کار در حوزه‌های مرتبط با مهندسی صنایع، وجود ضرب‌العجل‌های زیاد و فشار کاری شدید است. از آنجا که مهندس صنایع مسئول تدوین استانداردها و مشخص کردن و بررسی فرآیندهاست؛ بسیاری از فعالیت‌های سازمان وابسته به او و عملکرد او است و به طور مثال، نرسیدن به زمان مشخص شده ممکن است تمام فعالیت‌های سازمان را با مشکل روبرو کند.

از سوی دیگر، برای تکمیل پروژه‌ها و گزارش‌گیری، به همکاری سایر کارمندان احتیاج است و ناهماهنگی بین واحدها و تاخیر در ارسال اطلاعات از طرف سایر همکاران، ممکن است روند پیشرفت پروژه را با مشکل جدی مواجه کند.

امکان کار به صورت پاره وقت و دورکاری

بسیاری از مهندسان صنایع به صورت پاره وقت با مجموعه‌های مختلف همکاری می‌کنند. البته این امکان برای بسیاری از سازمان‌ها مانند کارخانه‌ها فراهم نیست ولی در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر و خصوصی، کار پاره وقت برای مهندسان صنایع امکان پذیر است.

در سایت جاب ویژن با استفاده از فیلتر «نوع همکاری» و انتخاب گزینه «پاره وقت»، می‌توانید تعدادی از این فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع را مشاهده کنید.

فرصت‌های شغلی بیشتر در شرکت‌‌های خصوصی

برخلاف رشته‌هایی مانند مهندسی برق و مکانیک، فرصت‌های استخدام مهندس صنایع معمولا متعلق به سازمان‌های خصوصی هستند. یک دلیل این امر این است که موقعیت‌های شغلی به‌وجودآمده برای مهندسی صنایع نسبتا جدید هستند و هنوز در بسیاری از سازمان‌های دولتی برای آنها جایی باز نشده است.

البته قطعا در سال‌های آینده و با اطلاع‌رسانی درباره اهمیت مهندسی صنایع، فرصت‌های بیشتری برای جذب مهندس صنایع در سازمان‌های دولتی فراهم خواهد شد. اما اگر در حال حاضر در جستجوی کار هستید؛ خوب است بدانید که احتمال استخدام شما در سازمان‌های خصوصی بیشتر از سازمان‌های دولتی است.

مسیر پیشرفت و ارتقاء هموار

بسیاری از مدیران ارشد و میانی در سازمان‌ها، مهندسان صنایعی هستند که چندین سال در آن مجموعه کار کرده‌اند. اگر فرصت ارتقاء و پیشرفت شغلی برای شما اهمیت زیادی دارد؛ مهندسی صنایع می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای شما باشد.

از آنجا که به عنوان مهندس صنایع باید با تمام بخش های درون سازمان ارتباط برقرار کنید و از روندها و سیستم های جاری در مجموعه باخبر باشید؛ شانس بالاتری شما برای رسیدن به جایگاه مدیریتی خواهید داشت. البته واضح است که دستیابی به این موقعیت شغلی باید چندین سال در مجموعه کار کرده و توانمندی‌های حرفه‌ای خود را اثبات کرده باشید.

امکان کار در بانک

اشتغال در بانک‌های خصوصی و دولتی، مزایای بسیاری به همراه دارد و عده زیادی تمایل دارند در موسسات مالی و اعتباری مشغول به کار شوند. اگر در رشته مهندسی صنایع مخصوصا در گرایش‌های مالی و سرمایه‌گذاری تحصیل کرده‌اید؛ باید بدانید که شانس بالایی برای پذیرش در بانک‌ها دارید. معمولا در ستاد بانک‌ها، مهندسان صنایع برای عناوین شغلی کارشناس سرمایه‌گذاری، بازرس داخلی و… به کار گرفته می‌شوند. اگر شما هم به اشتغال در بانک علاقه‌مند هستید؛ می‌توانید آگهی‌های استخدام مهندس صنایع در بانک را از سایت جاب ویژن مشاهده نموده و برای آنها رزومه ارسال کنید.

یک مهندس صنایع خوب چه مهارت‌های فردی و عمومی دارد؟

مهارت‌‌ها و شرایط مورد نیاز برای استخدام مهندس صنایع در هر سازمان و شرکتی ممکن است متفاوت باشد. مهارت‌های تخصصی مورد نظر کارفرما را با مراجعه به سایت جاب ویژن و بررسی آگهی‌های شغلی استخدام مهندس صنایع می‌توانید بررسی کنید. اما مهارت‌های عمومی که برای موفقیت در این حوزه اهمیت بالایی دارند عبارتند از:

  • به‌روز بودن
  • مشتری‌مداری
  • خلاقیت
  • مهارت‌های گفتاری و تعامل
  • مهارت‌های شنیداری
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی دید کلی و نگاه از بالا
  • مهارت تحلیل و آنالیز کردن

پرسش‌های رایج در جلسه مصاحبه مهندسی صنایع

با توجه به موقعیت شغلی که برای آن درخواست داده‌اید؛ کارفرما از شما سوالاتی درباره اصطلاحات مربوطه و مفاهیم تخصصی صنایع خواهد پرسید. به طور مثال ممکن است در جلسه مصاحبه با این پرسش‌ها مواجه شوید. اگر در این حوزه‌ها کار کرده‌اید یا حتی پروژه دانشجویی داشته‌اید؛ بهتر است با مثال‌هایی از کارهای عملی این مفاهیم را توضیح دهید. در غیر این صورت حتما پیش از حضور در جلسه مصاحبه، منابع اصلی مهندسی صنایع درباره این مفاهیم را مطالعه کنید.

طرح و برنامه چیست؟

کنترل کیفیت چیست؟چگونه برای فرآیند برنامه‌ریزی ‌کنیم؟

TQS و TQM چه تفاوتی دارند؟

مفهوم نت چیست؟

فایو اس چیست؟

ایزو و توضیحات مربوط به آن

مفهوم کنترل پروژه چیست؟

EFQM را توضیح دهید

MIS و PSS

و..

با استاندارد pmbok چقدر آشنا هستید؟

اگر در حوزه کنترل و مدیریت پروژه مشغول به‌کار هستید؛ حتما با استاندارد pmbok آشنا هستید. میزان شناخت و درک شما از این استاندارد، قطعا از پرسش‌های مصاحبه مهندسی صنایع مخصوصا در حوزه مدیریت پروژه خواهد بود. تسلط بر نرم افزار msp نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم کارفرمایان است.

آیا بر نرم افزار Excell تسلط دارید؟

برای مهندس صنایع هیچ چیز به اندازه تسلط بر نرم‌افزار اکسل، نمی‌تواند در انجام و تکمیل پروژه‌های کاری کمک کند. تقریبا تمام کارفرماها در جلسه مصاحبه در مورد میزان تسلط شما بر این برنامه خواهند پرسید. حتی اگر چندان هم به این نرم‌افزار مسلط نیستید؛ پیش از مصاحبه درباره ویژگی‌ها، گزارش‌گیری با اکسل و برنامه‌نویسی در آن اطلاعات کافی پیدا کنید.

چه آینده‌ای در انتظار شغل مهندسی صنایع است؟

بهبود سیستم‌ها و روش‌ها و بهینه‌سازی زمان و هزینه، برگ برنده هر کسب و کاری در بازار رقابتی امروزی خواهد بود. به همین دلیل، تمام سازمان‌های فعال در حوزه‌های تحقیق و توسعه، تولیدی، مشاوره و مهندسی، موقعیت‌های شغلی مناسبی برای جذب مهندس صنایع دارند. این سازمان‌ها از شما به عنوان مهندس صنایع، انتظار دارند سیستم کارآمدی تهیه کنید که میزان اتلاف و هدررفت زمان، هزینه و انرژی سازمان را کاهش دهد. همچنین باید بتوانید همه فرآیندهای جاری در همه زمینه‌ها (منابع انسانی، خط تولید، اطلاعات و…) را بهینه‌سازی و تقویت کنید.

دنیا به سمت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در حال حرکت است؛ به همین دلیل آینده شغلی درخشانی پیش روی مهندسان صنایع قرار دارد و حقوق دریافتی آنها هم به‌صورت میانگین بالاتر از شغل‌های مشابه است. برای دیدن آگهی‌های استخدام مهندس صنایع، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کنید و صدها موقعیت شغلی مرتبط را مشاهده بفرمایید.

رشته مهندسی صنایع شامل چه گرایش‌‌هایی می‌شود؟

شما می‌توانید در دانشگاه (مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد) گرایش‌های متفاوت مهندسی صنایع را انتخاب کنید یا در محیط کار با تمرکز بر یک حوزه تخصصی، در آن گرایش، تجربه و مهارت بالایی کسب کنید. هر کدام از این گرایش‌ها روی بخشی خاص از دروس مهندسی صنایع تمرکز دارند و تعدادی از وظایف مرتبط با این رشته را شامل می‌شوند. برخی از مهم‌ترین گرایش‌های مهندسی صنایع در دانشگاه و بازار کار عبارتند از:

  • مدیریت منابع انسانی و مالی
  • مدیریت محصول
  • مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی
  • مدیریت تولید
  • مهندسی کیفیت
  • مدیریت عملیات

با وجود تنوع حوزه‌های کاری مهندسی صنایع، نباید این نکته را فراموش کرد که در همه این گرایش‌ها به یک اندازه فرصت شغلی وجود ندارد. معمولا اکثر آگهی‌های اشتغال متعلق به چند گرایش خاص است و در سایر حوزه‌ها به‌سختی می‌توانید فرصت کار مناسبی پیدا کنید.

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای استخدام مهندس صنایع چه مدرک تحصیلی می‌‌خواهند؟

تقریبا تمام دانشگاه‌های صنعتی در این رشته دانشجو می‌پذیرند و شما می‌توانید با توجه به رتبه کنکور در یکی از آنها قبول شوید. البته بسیاری از سازمان‌ها برای جذب مهندس صنایع به نوع مدرک لیسانس شما اهمیت زیادی نمی‌دهند و می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی در یکی از رشته‌های مهندسی یا مدیریت، در مقطع ارشد وارد رشته مهندسی صنایع شوید. مخصوصا اگر در یکی از رشته‌های مهندسی (عمران، شیمی، برق و مکانیک) تحصیل کرده باشید و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع دریافت کنید شانس بالایی برای موقعیت شغلی مدیر تولید خواهید داشت.

البته این نکته هم قابل ذکر است که شرکت‌های مشاوره یا سازمان‌هایی که در زمینه تحقیق و توسعه روش‌ها و سیستم‌ها فعالیت می‌کنند؛ معمولا تمایل به جذب متقاضیانی دارند که مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری داشته باشند.

حرف آخر

اکثر فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع در زمینه‌های کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، مدیریت تولید، مدیریت عملیات، مدیریت محصول، مارکتینگ و مدیریت منابع انسانی و مالی هستند که می‌توانید این آگهی‌ها را در سایت جاب ویژن مشاهده کنید.

با توجه به رشد روزافزون علم و گسترش تولید، رقابت بین سازمان‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. این رقابت باعث شده بهینه‌سازی فرآیندها، زمان، هزینه و… اهمیت زیادی پیدا کند؛ زیرا حتی یک ریال صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا یک روز سریع‌تر انجام دادن کارها می‌تواند برگ برنده سازمان در بازار رقابتی باشد.

همین موضوع باعث شده سازمان‌ها اهمیت زیادی به استخدام مهندس صنایع بدهند و تعداد آگهی‌های درخواست همکاری برای این رشته افزایش روز به روز در حال افزایش است. مهندس صنایع وظیفه دارد حداکثر بازدهی و راندمان را در سازمان ایجاد کرده و فرآیندها، تولید، هزینه و زمان، انرژی و…. را به شیوه ای موثر، بهینه‌سازی کند.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 231 تاريخ : دوشنبه 18 اسفند 1399 ساعت: 19:03

مهندس صنایع به کمک سازمان‌ها و کسب و کارها می‌آید و با بهینه سازی و کاهش اتلاف در فرآیندهای جاری در مجموعه، باعث بهینه‌سازی در منابع انسانی، هزینه‌ها و زمان می‌شود.

کسب و کارهای مختلف همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی،  به شدت در حال رشد هستند و به خاطر این سرعت بالا و کمبود زمان، چالش‌های تولید، تقاضای روزافزون مشتریان و طراحی‌های پیچیده؛ فشار زیادی به مهندسان و واحدهای تولیدی وارد می‌شود. به همین دلیل نیاز به استخدام مهندس صنایع روز به روز در حال افزایش است.

بسیاری معتقدند که رشته مهندسی صنایع ساده‌تر از سایر رشته‌های مهندسی است؛ اما کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که موقعیت های جذب و استخدام مهندس صنایع بهتر از بقیه رشته‌های مهندسی است. با تحصیل در این رشته، این فرصت را دارید که در موقعیت‌های شغلی متنوع و در زمینه‌های کاری مختلفی مشغول به کار شوید.

در این مقاله جاب ویژن با ما همراه باشید تا در مورد شرایط استخدام مهندس صنایع، بازار کار و مشاغل موجود، مهارت‌ها، وظایف، زیرشاخه‌های متنوع مهندسی صنایع و…. بیشتر بدانید.

به عنوان مهندس صنایع از شما چه انتظاراتی دارند؟

به غیر از مسئولیت‌های مرتبط با هر کدام از زیرشاخه‌ها، معمولا کارفرما هنگام جذب و پذیرش شما، انتظار دارد وظایف زیر را انجام دهید:

  • تعالی سازمانی
  • کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان
  • یافتن عیوب و رفع آنها
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی
  • خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت
  • ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و
  • گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها
  • صحبت با مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها و نارضایتی آنها
  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی

البته مسیرهای شغلی و حوزه‌های کاری مهندسی صنایع بسیار گسترده و متنوع هستند و و وظایف شما با توجه به گرایش تخصصی و حیطه کاری‌تان متفاوت خواهد بود.

نکات مثبت و منفی این شغل چیست؟

به طور کلی، می‌توان اینطور گفت که مزایای شغل مهندسی صنایع بیشتر از معایب آن است. اطلاع از مزایا و معایب شغل مورد نظر برای کارجویانی که در جستجوی موقعیت شغلی هستند؛ اهمیت زیادی دارد. همین موضوع موجب شده تعداد دانشجویان ورودی به رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌ها روز به روز در حال بیشتر شدن باشد.

نظارت و سرکشی مداوم به بخش‌های مختلف

یکی از معایب مشاغل مرتبط با مهندسی صنایع، تردد به سایر واحدهای درون سازمانی و سرکشی به آنهاست. البته بسته به حیطه تخصصی شما، ساعاتی که باید پشت میز کار خود بنشینید تغییر خواهد کرد. معمولا مهندسان فعال در زمینه‌های مدیریت پروژه و کنترل کیفیت، باید بیشتر زمان کاری خود را صرف سرکشی و نظارت سایر واحدها از جمله خط تولید یا مونتاژ کنند.

محدودیت زمانی و اتمام پروژه طبق زمان مشخص شده

یکی از مهم‌ترین معایب کار در حوزه‌های مرتبط با مهندسی صنایع، وجود ضرب‌العجل‌های زیاد و فشار کاری شدید است. از آنجا که مهندس صنایع مسئول تدوین استانداردها و مشخص کردن و بررسی فرآیندهاست؛ بسیاری از فعالیت‌های سازمان وابسته به او و عملکرد او است و به طور مثال، نرسیدن به زمان مشخص شده ممکن است تمام فعالیت‌های سازمان را با مشکل روبرو کند.

از سوی دیگر، برای تکمیل پروژه‌ها و گزارش‌گیری، به همکاری سایر کارمندان احتیاج است و ناهماهنگی بین واحدها و تاخیر در ارسال اطلاعات از طرف سایر همکاران، ممکن است روند پیشرفت پروژه را با مشکل جدی مواجه کند.

امکان کار به صورت پاره وقت و دورکاری

بسیاری از مهندسان صنایع به صورت پاره وقت با مجموعه‌های مختلف همکاری می‌کنند. البته این امکان برای بسیاری از سازمان‌ها مانند کارخانه‌ها فراهم نیست ولی در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر و خصوصی، کار پاره وقت برای مهندسان صنایع امکان پذیر است.

در سایت جاب ویژن با استفاده از فیلتر «نوع همکاری» و انتخاب گزینه «پاره وقت»، می‌توانید تعدادی از این فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع را مشاهده کنید.

فرصت‌های شغلی بیشتر در شرکت‌‌های خصوصی

برخلاف رشته‌هایی مانند مهندسی برق و مکانیک، فرصت‌های استخدام مهندس صنایع معمولا متعلق به سازمان‌های خصوصی هستند. یک دلیل این امر این است که موقعیت‌های شغلی به‌وجودآمده برای مهندسی صنایع نسبتا جدید هستند و هنوز در بسیاری از سازمان‌های دولتی برای آنها جایی باز نشده است.

البته قطعا در سال‌های آینده و با اطلاع‌رسانی درباره اهمیت مهندسی صنایع، فرصت‌های بیشتری برای جذب مهندس صنایع در سازمان‌های دولتی فراهم خواهد شد. اما اگر در حال حاضر در جستجوی کار هستید؛ خوب است بدانید که احتمال استخدام شما در سازمان‌های خصوصی بیشتر از سازمان‌های دولتی است.

مسیر پیشرفت و ارتقاء هموار

بسیاری از مدیران ارشد و میانی در سازمان‌ها، مهندسان صنایعی هستند که چندین سال در آن مجموعه کار کرده‌اند. اگر فرصت ارتقاء و پیشرفت شغلی برای شما اهمیت زیادی دارد؛ مهندسی صنایع می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای شما باشد.

از آنجا که به عنوان مهندس صنایع باید با تمام بخش های درون سازمان ارتباط برقرار کنید و از روندها و سیستم های جاری در مجموعه باخبر باشید؛ شانس بالاتری شما برای رسیدن به جایگاه مدیریتی خواهید داشت. البته واضح است که دستیابی به این موقعیت شغلی باید چندین سال در مجموعه کار کرده و توانمندی‌های حرفه‌ای خود را اثبات کرده باشید.

امکان کار در بانک

اشتغال در بانک‌های خصوصی و دولتی، مزایای بسیاری به همراه دارد و عده زیادی تمایل دارند در موسسات مالی و اعتباری مشغول به کار شوند. اگر در رشته مهندسی صنایع مخصوصا در گرایش‌های مالی و سرمایه‌گذاری تحصیل کرده‌اید؛ باید بدانید که شانس بالایی برای پذیرش در بانک‌ها دارید. معمولا در ستاد بانک‌ها، مهندسان صنایع برای عناوین شغلی کارشناس سرمایه‌گذاری، بازرس داخلی و… به کار گرفته می‌شوند. اگر شما هم به اشتغال در بانک علاقه‌مند هستید؛ می‌توانید آگهی‌های استخدام مهندس صنایع در بانک را از سایت جاب ویژن مشاهده نموده و برای آنها رزومه ارسال کنید.

یک مهندس صنایع خوب چه مهارت‌های فردی و عمومی دارد؟

مهارت‌‌ها و شرایط مورد نیاز برای استخدام مهندس صنایع در هر سازمان و شرکتی ممکن است متفاوت باشد. مهارت‌های تخصصی مورد نظر کارفرما را با مراجعه به سایت جاب ویژن و بررسی آگهی‌های شغلی استخدام مهندس صنایع می‌توانید بررسی کنید. اما مهارت‌های عمومی که برای موفقیت در این حوزه اهمیت بالایی دارند عبارتند از:

  • به‌روز بودن
  • مشتری‌مداری
  • خلاقیت
  • مهارت‌های گفتاری و تعامل
  • مهارت‌های شنیداری
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی دید کلی و نگاه از بالا
  • مهارت تحلیل و آنالیز کردن

پرسش‌های رایج در جلسه مصاحبه مهندسی صنایع

با توجه به موقعیت شغلی که برای آن درخواست داده‌اید؛ کارفرما از شما سوالاتی درباره اصطلاحات مربوطه و مفاهیم تخصصی صنایع خواهد پرسید. به طور مثال ممکن است در جلسه مصاحبه با این پرسش‌ها مواجه شوید. اگر در این حوزه‌ها کار کرده‌اید یا حتی پروژه دانشجویی داشته‌اید؛ بهتر است با مثال‌هایی از کارهای عملی این مفاهیم را توضیح دهید. در غیر این صورت حتما پیش از حضور در جلسه مصاحبه، منابع اصلی مهندسی صنایع درباره این مفاهیم را مطالعه کنید.

طرح و برنامه چیست؟

کنترل کیفیت چیست؟چگونه برای فرآیند برنامه‌ریزی ‌کنیم؟

TQS و TQM چه تفاوتی دارند؟

مفهوم نت چیست؟

فایو اس چیست؟

ایزو و توضیحات مربوط به آن

مفهوم کنترل پروژه چیست؟

EFQM را توضیح دهید

MIS و PSS

و..

با استاندارد pmbok چقدر آشنا هستید؟

اگر در حوزه کنترل و مدیریت پروژه مشغول به‌کار هستید؛ حتما با استاندارد pmbok آشنا هستید. میزان شناخت و درک شما از این استاندارد، قطعا از پرسش‌های مصاحبه مهندسی صنایع مخصوصا در حوزه مدیریت پروژه خواهد بود. تسلط بر نرم افزار msp نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم کارفرمایان است.

آیا بر نرم افزار Excell تسلط دارید؟

برای مهندس صنایع هیچ چیز به اندازه تسلط بر نرم‌افزار اکسل، نمی‌تواند در انجام و تکمیل پروژه‌های کاری کمک کند. تقریبا تمام کارفرماها در جلسه مصاحبه در مورد میزان تسلط شما بر این برنامه خواهند پرسید. حتی اگر چندان هم به این نرم‌افزار مسلط نیستید؛ پیش از مصاحبه درباره ویژگی‌ها، گزارش‌گیری با اکسل و برنامه‌نویسی در آن اطلاعات کافی پیدا کنید.

چه آینده‌ای در انتظار شغل مهندسی صنایع است؟

بهبود سیستم‌ها و روش‌ها و بهینه‌سازی زمان و هزینه، برگ برنده هر کسب و کاری در بازار رقابتی امروزی خواهد بود. به همین دلیل، تمام سازمان‌های فعال در حوزه‌های تحقیق و توسعه، تولیدی، مشاوره و مهندسی، موقعیت‌های شغلی مناسبی برای جذب مهندس صنایع دارند. این سازمان‌ها از شما به عنوان مهندس صنایع، انتظار دارند سیستم کارآمدی تهیه کنید که میزان اتلاف و هدررفت زمان، هزینه و انرژی سازمان را کاهش دهد. همچنین باید بتوانید همه فرآیندهای جاری در همه زمینه‌ها (منابع انسانی، خط تولید، اطلاعات و…) را بهینه‌سازی و تقویت کنید.

دنیا به سمت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری در حال حرکت است؛ به همین دلیل آینده شغلی درخشانی پیش روی مهندسان صنایع قرار دارد و حقوق دریافتی آنها هم به‌صورت میانگین بالاتر از شغل‌های مشابه است. برای دیدن آگهی‌های استخدام مهندس صنایع، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کنید و صدها موقعیت شغلی مرتبط را مشاهده بفرمایید.

رشته مهندسی صنایع شامل چه گرایش‌‌هایی می‌شود؟

شما می‌توانید در دانشگاه (مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد) گرایش‌های متفاوت مهندسی صنایع را انتخاب کنید یا در محیط کار با تمرکز بر یک حوزه تخصصی، در آن گرایش، تجربه و مهارت بالایی کسب کنید. هر کدام از این گرایش‌ها روی بخشی خاص از دروس مهندسی صنایع تمرکز دارند و تعدادی از وظایف مرتبط با این رشته را شامل می‌شوند. برخی از مهم‌ترین گرایش‌های مهندسی صنایع در دانشگاه و بازار کار عبارتند از:

  • مدیریت منابع انسانی و مالی
  • مدیریت محصول
  • مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی
  • مدیریت تولید
  • مهندسی کیفیت
  • مدیریت عملیات

با وجود تنوع حوزه‌های کاری مهندسی صنایع، نباید این نکته را فراموش کرد که در همه این گرایش‌ها به یک اندازه فرصت شغلی وجود ندارد. معمولا اکثر آگهی‌های اشتغال متعلق به چند گرایش خاص است و در سایر حوزه‌ها به‌سختی می‌توانید فرصت کار مناسبی پیدا کنید.

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای استخدام مهندس صنایع چه مدرک تحصیلی می‌‌خواهند؟

تقریبا تمام دانشگاه‌های صنعتی در این رشته دانشجو می‌پذیرند و شما می‌توانید با توجه به رتبه کنکور در یکی از آنها قبول شوید. البته بسیاری از سازمان‌ها برای جذب مهندس صنایع به نوع مدرک لیسانس شما اهمیت زیادی نمی‌دهند و می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی در یکی از رشته‌های مهندسی یا مدیریت، در مقطع ارشد وارد رشته مهندسی صنایع شوید. مخصوصا اگر در یکی از رشته‌های مهندسی (عمران، شیمی، برق و مکانیک) تحصیل کرده باشید و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع دریافت کنید شانس بالایی برای موقعیت شغلی مدیر تولید خواهید داشت.

البته این نکته هم قابل ذکر است که شرکت‌های مشاوره یا سازمان‌هایی که در زمینه تحقیق و توسعه روش‌ها و سیستم‌ها فعالیت می‌کنند؛ معمولا تمایل به جذب متقاضیانی دارند که مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری داشته باشند.

حرف آخر

اکثر فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع در زمینه‌های کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، مدیریت تولید، مدیریت عملیات، مدیریت محصول، مارکتینگ و مدیریت منابع انسانی و مالی هستند که می‌توانید این آگهی‌ها را در سایت جاب ویژن مشاهده کنید.

با توجه به رشد روزافزون علم و گسترش تولید، رقابت بین سازمان‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. این رقابت باعث شده بهینه‌سازی فرآیندها، زمان، هزینه و… اهمیت زیادی پیدا کند؛ زیرا حتی یک ریال صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا یک روز سریع‌تر انجام دادن کارها می‌تواند برگ برنده سازمان در بازار رقابتی باشد.

همین موضوع باعث شده سازمان‌ها اهمیت زیادی به استخدام مهندس صنایع بدهند و تعداد آگهی‌های درخواست همکاری برای این رشته افزایش روز به روز در حال افزایش است. مهندس صنایع وظیفه دارد حداکثر بازدهی و راندمان را در سازمان ایجاد کرده و فرآیندها، تولید، هزینه و زمان، انرژی و…. را به شیوه ای موثر، بهینه‌سازی کند.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 219 تاريخ : دوشنبه 18 اسفند 1399 ساعت: 19:03